Prispress hindrar flygets gröna omställning

Flygbolagens hållbarhetsprofil är inte en avgörande faktor när resenärer bokar sin flygbiljett. Sju av tio svenskar baserar i stället valet av flygresa på priset, visar en undersökning från KLM/Ipsos. Samtidigt menar svenskarna att politikerna, flygbolagen och flygplanstillverkarna bär störst ansvar för att göra flyget mer hållbart – medan konsumentens ansvar lyfts fram i betydligt lägre utsträckning. 
Sju av tio svenskar väljer flygbiljett baserat på pris, jämfört med åtta procent som aktivt väljer biljett baserat på hur hållbart flygbolaget är. Siffrorna kommer från en undersökning om svenska folkets syn på flygets miljö- och klimatpåverkan, som KLM har tagit fram med hjälp av Ipsos.


– Prispressen i flygbranschen gör det svårt för flygbolag att gå före med ambitiösa åtgärder för att minska flygets miljö- och klimatpåverkan. Framför allt blir det svårt för flygbolag att satsa på dyrare åtgärder, som till exempel att öka användningen av hållbart bioflygbränsle eftersom det är flera gånger dyrare än vanligt flygbränsle, säger Paul Terstegge, Nordenchef för Air France-KLM.
Svenska folket anser att flygbolagen och flygplanstillverkarna bär störst ansvar för att minska flygets miljö- och klimatpåverkan, följt av politiker på nationell och europeisk nivå. Endast nio procent av svenskarna lyfter fram att konsumenten bär störst ansvar för att minska flygets utsläpp. Med tanke på att en majoritet av flygresenärerna prioriterar pris över hållbarhet, finns det en risk att de ambitiösa klimatåtgärderna faller mellan stolarna när ansvaret ligger hos flygbolagen.
– KLM menar att det behövs mer politiskt ledarskap för att bidra till att flyget snabbt kan ställa om till ett mer hållbart flyg, vilket även en betydande del av respondenterna i undersökningen lyfter fram. Framför allt finns det ett behov av tydliga ekonomiska incitament för att flyga mer hållbart och öka användningen av bioflygbränsle. Där har politikerna en viktig roll att spela, säger Paul Terstegge.
Bioflygbränsle kan minska flygets fossila koldioxidutsläpp med uppemot 80 procent, och är ett effektivt sätt att minska flygets utsläpp då det kan användas i befintliga flygplan. I dag är bioflygbränsle mellan två och tre gånger så dyrt som fossilt flygbränsle. Det höga priset gör det svårt för flygbolag att ställa om till förnybara bränslen och samtidigt behålla sina betalande resenärer – framför allt eftersom det inte finns någon skattelättnad för bioflygbränsle vilket det finns för biobränsle för vägtransporter.
KLM satsar sedan flera år tillbaka på att stimulera efterfrågan och utvecklingen av biobränsle för flyget. I dag flyger KLM med inblandat bioflygbränsle på alla sina flygningar från Los Angeles till Amsterdam. Biobränslet som används tillverkas av använd frityrolja och har producerats av det Kalifornien-baserade bolaget AltAir. Det högre bränslepriset täcks upp av pengar som KLM har samlat in genom KLM Corporate BioFuel Programme, där företag som Heineken och Accenture samt Nederländernas infrastruktur- och miljödepartement betalar pengar för att stötta övergången till biobränsle. 
Mattias Goldmann, vd på Fores med 2030-sekretariatet, har nyligen besökt AltAir, världens största producent av biobränsle för flyg. Han menar att ökad användning av biobränsle är en viktig del i att göra flyget mer klimatsmart och vill se fler politiska styrmedel som gynnar flygbolagens omställning.
– Biobränsle är en viktig del i att snabbt minska flygets klimatpåverkan, tillsammans med energieffektivare plan. Det vore rimligt att flygplan med lägre klimatpåverkan får lägre landningsavgift, som Norge beslutat – en flygskatt lika för alla som nu diskuteras i Sverige hjälper inte omställningen, säger Mattias Goldmann.

Nyhetsarkiv

Senaste nyheter