taxfree

Att shoppa på flygplatsen innan avresa är mer regel än undantag. I år firar de skattefria butikerna på världens flygplatser 70 år. 

TEXT: HARALD MÖLLERSTRÖM
 
De som gillar att strosa omkring bland butikerna på de många flygplatserna har irländaren Brendan O´Reagan att tacka för detta. Det var nämligen han som öppnade den första skattefria butiken som invigdes på Shannons flygplats i Irland 1947. Butiken finns än idag – och i år fyller den 70 år.
Men det är ett himmelsvitt steg från den dagen till dagens taxfreebutiker där vår tids passagerare är ett tillåtet villebråd så snart som denne passerat security. Sätten för att fånga upp passagerare under den timme som de flesta har innan avgång är många. Något som i branschen kallas ”den gyllene timmen”.
 
En lysande idé blir till
O´Reagan insåg tidigt att det fanns en chans att tjäna lite extra pengar på flygplatsen som då var en mellanstation på resan mellan Europa och USA. Han upptäckte att många av passagerarna som befann sig i transit och som bytte plan på väg från Europa till USA tillbringade mycket tid på flygplatsen även om de inte begav sig in i själva landet. Flygplatsens väntrum var juridiskt neutral mark som inte tillhörde något land. Så han övertygade den irländska regeringen att ge klartecken till att öppna en butik efter passkontrollen. Butiken var i själva verket inte mycket mer än en kiosk som bara mätte några få kvadratmeter där man sålde irländska souvenirer och varor. Priserna var lägre eftersom varorna hade befriats från skatt och tull då de inte hade passerat landets gräns när de såldes. Det kom att dröja ända fram till 1951 innan man fick tillstånd att öppna en butik där man fick sälja skattefri sprit. 
Ursprungligen var den egentligen till för flygbolagens stewards där de kunde köpa in alkohol och tobaksvaror som de sedan sålde till passagerarna ombord på planen. Senare tilläts även passagerarna att köpa varor direkt till skattefria priser med vissa begränsningar. Den lika enkla som lysande idén fick mycket snabbt efterföljare över hela världen. Idag när resenärer försöker slå ihjäl en del av tiden på flygplatser runt om i världen med att gå i de skattefria butikerna, i tron att de ska tjäna en massa pengar, är det inte alltid de gjort något fynd.
 
Uppgång och fall
Den skattefria försäljningen har under åren drabbats av svåra bakslag. Terrorister, epidemier och finanskriser har gjort sitt, men det hittills största bakslaget inträffade 1999 då den skattefria försäljningen avskaffades inom EU. Det kostade branschen omkring fyra miljarder dollar i intäkter. Tio år senare skakades man av ytterligare ett katastrofalt år. Världen drabbades då av ett antal politiska kriser och ett askmoln som orsakades av ett vulkanutbrott på Island 2010 – då försäljningen sjönk från 37 till 34,5 miljarder dollar. Sedan dess det har den skattefria försäljningen stadigt ökat med 12 procent årligen och väntas uppgå till 86 miljarder dollar 2020, en rejäl uppgång från några hundra tusen dollar 1947.

Enligt en konsultbyrå, Verdict Retail, väntas den skattefria försäljningen vid flygplatserna öka med 73 procent från 2013 till 2019. Hälften av tillväxten kommer från ett ökat resande, i synnerhet från länder som Kina, en del är inflation och resten från resenärernas ökade aptit att shoppa och från försäljarnas ökade kunskaper att utnyttja det. Enligt konsultbyrån Moodie Report gick försäljningen upp med 7 procent i Asien i september 2016 jämfört med samma tid 2015. Medan den i Europa gick ned med 5 procent under samma period.
 
Försäljningen som en gång tiden var ett sätt för resenärerna att köpa billig sprit och tobak är idag en stor del av många märkens strategi och många flygplatsers intäkter.
Det franska spritmärket Pernod Ricard och L’Oréal, en fransk tillverkare av kosmetikaprodukter och parfymer, anser att de skattefria delarna av flygplatserna runt om i världen är deras ”sjätte kontinent”. 
Flygplatserna är lika uppfinningsrika. Deras intäkter från landningsavgifter och avgifterna för passagerare har minskats till följd av att man tvingats anställa mer personal. Flygplatserna har då svarat med att öka intäkterna från områden som inte direkt har att göra med själva flygindustrin, av vilka en stor del utgörs av den andel de får från försäljningen i de skattefria butikerna.

Den gyllene timmen
Så snart som resenären passerat säkerhetsscannern påbörjas omedelbart vad branschen kallar ”den gyllene timmen”. Butikerna, som är väl medvetna om avgångstiderna och resenärernas vanor utifrån deras boarding-kort, är beredda att ta emot dem.
– Till skillnad från butikerna i städerna vet butikerna på flygplatsen när deras kunder dyker upp. De vet när konjakssippande eller kinesiska kvinnor som letar efter fuktkrämer är på väg. Det gör flygplatserna till ett paradis för datafolket, säger Muriel Zingraff-Shariff, som tidigare var chef för Heathrows försäljningsverksamhet, till tidskriften the Economist. 
 
Ett ökande intresse
De skiftande passagerarflödena håller på att skapa ett nytt landskap för den skattefria branschen. För ett par år sedan gick Dubai Airport förbi London Heathrow som den mest trafikerade flygplatsen i världen. De nya terminalerna vid Gulfländernas flygplatser med sina lyxiga gallerior är ytterligare en attraktion. De skattefria butikerna på de asiatiska flygplatserna väntas under 2017 ha dubbelt så stor försäljning som de europeiska. I Kina flyger de flesta turisterna till landets två största flygplatser, Pudong Shanghai och Beijing Capital. 
– Försäljningen är än så länge inte jättestor, men där man tillåter anländande turister att köpa taxfree innan de passerar tullen är intresset för taxfree jättestort, säger Martin Moodie grundare och ägare av branschtidningen Moodie Report.

Störst på försäljning av skattefria varor av alla flygplatser 2015 var Seoul Incheon Airport i Sydkorea med Dubais flygplats på andra plats och Singapore Changi på tredje. London Heathrow kommer först på fjärde plats och Bangkok Suvarnabhumi på femte plats. När det gäller andra varor har försäljningen av nya kollektioner av internationella klädesdesigners fått ett ordentligt uppsving och många nya plagg kommer till butikerna på Heathrow innan de säljs i Londons varuhus.
 
Många flygplatser är idag gigantiska marknader med butiker och restauranger dit man enkelt kommer med snabbtåg från citykärnorna. Flygplatserna har insett att de tjänar nästan lika mycket på den här verksamheten som de traditionella verksamheterna.
Man brukar skilja på två slags inköp som vart och ett representerar en särskild marknad eller typ av shopping, Duty Free och Tax Free .

Duty Free är traditionellt försäljning enbart vid flygplatser, ombord på flygplan och på färjor. Rent allmänt är Duty free-varor som importeras och säljs till resenärer till priser utan tullavgift. Duty free innebär inte Tax Free som många felaktigt tror.

Innebörden av Tax Free är försäljning av skattefria och tullfria varor vid flygplatser och på färjor. Dessutom vid butiker utanför flygplatser, i städer, vid gränser och i hamnar. I Sverige är försäljningen av skattefri alkohol reglerad genom lagstiftning och är därmed beroende av resedestination, det vill säga om destinationen är inom EU eller utanför EU.