Prag. Foto: Daniel Frank
Prag. Foto: Daniel Frank

Bil till Europa

Sommarväglag lockar både affärsresenärer och semesterfirare ut i Europa med bil. Men det kräver en del planering för att resan ska bli lyckad. Affärsresenärens motorexpert guidar.

Text: Tege Tornwall

Affärsresor till utlandet görs oftast med flyg, men ibland behöver vi ta bilen – eller hyra bil när vi kommer fram. Flera i bilen blir ofta billigare per person än enskilda flyg- eller tågbiljetter, och bilen ger större frihet i tid, rum och otymplig packning.

Per landsväg eller färja når man från Sverige nio grannländer. Det är ofta stora avstånd. Från Stockholm till Paris är det lika långt som från Kiruna till Malmö, cirka 190 mil.

Bara Tyskland har fri fart på sina motorvägar, men inte alla och bara bitvis. Övrig trafik bestämmer tempot. Det är lugnast att anpassa sig till trafikrytmen. Högre effektiv snittfart än 100 km/h är knappast realistisk över längre distanser. Med tätare befolkning är trafiken ofta mer genomreglerad och kontrollerad än hemmavid.
Det är också ofta mer hektiskt än på svenska motorvägar och kräver ständig uppmärksamhet med båda händerna på ratten och blick och koncentration på väg och trafik och inget annat. På vanlig landsväg med mer trafik går det oftast klart långsammare än i Sverige, men även det kräver vaken körning. 
Storstäder och tätbefolkade områden kan också bromsa framfarten. Undvik om möjligt rusningstider och ta i förväg reda på eventuella vägbyggen och hinder. Stopp på motorväg betyder att man vackert sitter där.

Fartkontroller är vanligare än hemma. Ofta vill polisen att trafiken flyter utan överdrifter åt någotdera hållet. Särskilt på tyska motorvägar kan det komma mycket snabba bilar bakifrån. En liten prick i backspegeln växer snabbt till en blinkande hetsporre.

På motorväg tankar man snabbt men dyrare än på andra vägar. Kör man av motorvägen hamnar man ofta i trafik med klart lägre tempo. Att tanka några kilometer bort kan ta en halvtimme. Men man kan också hitta trevliga rastställen med bra mat till hyggligt pris. På kontinenten äter många hantverkare och affärsidkare ute med höga anspråk på vad de äter.

I flertalet europeiska länder kostar det att köra motorväg; Frankrike, Italien, Portugal och Spanien har betalstationer där man kan förlora mycket av den tid man eventuellt vunnit på vägen. Räkna med 5–10 kronor per mil, dyrt men med bra vägar utan onödig trafik. Även i andra länder har en del motorvägar betalstationer, betalar gör man med mynt eller kort – jämna pengar underlättar, annars kan man få problem med bilar bakom.
I Schweiz, Österrike och flera gamla östländer köper man istället en vinjett, ett klistermärke att sätta i rutan, utan en sådan riskerar man böter. Förhandsbetalning kan också knytas till registreringsnumret och i några länder fotograferas man och får betala i efterhand.
Tyska Autobahn är fortfarande gratis, men avgiftskrav lär komma till 2019. Större europeiska städer börjar nu införa miljözoner som kräver dekal med bilens utsläppsvärden. Fri bilkörning är snart ett minne blott.

Bränslepriserna är ganska lika i flertalet europeiska länder där Sverige hör till de dyrare. Dyrast är oljelandet Norge och billigast är flera gamla östländer, särskilt Ryssland.

Sverige hör till Europas trafiksäkraste länder, per miljon invånare är olycksrisken nära 60 procent högre i Tyskland, dubbelt så hög i Frankrike och nära tre gånger högre i Polen. Säkrast är det på motorvägarna.

För eventuell kontakt med ordningsmakten måste man ha giltiga dokument för både bilen och en själv: registreringsbevis, S-märke, körkort, varningstriangel och fullmakt om bilen ägs av någon annan. 

Bränslepriser och fartgränser i Europa 
 

Land Bensin Diesel Fart
Danmark 14:52 12:18 130/80
Estland 11:50 11:20 110/90
Finland 14:27 12:39 100-120/80-100
Frankrike 13:69 12:17 110-130/90-110
Italien 15:06 12:07 130-150/90-130
Norge 15:81 14:57 100-110/80
Polen 10:72 10:33 140/90-120
Storbritannien 13:61 13:79 112/96-112
Sverige 13:93 13:85 70-100/110-120
Tyskland 13:23 11:12 100/Delvis fritt


Ofta varierande fart efter vägstandard. Finland har 20 km/h lägre fart vintertid.
Priserna är framtagna i maj 2017. Källa: bilsemester.net, Motormännen, Wikipedia

Nyhetsarkiv

Senaste nyheter