Foto: Christoph Schultz
Foto: Christoph Schultz

Drönartaxi – ett steg in i framtiden

Ibland kan det kännas som om vi befinner oss i någon slags tidsmaskin eller att skaparna bakom barnprogrammet Jetsons var spåmän. I juli gör ett nytt transportfordon debut – drönartaxi.

Text: Harald Möllerström

Dubai är en stad som ibland tycks ha en tidszon som ligger fem år före resten av vår planet. Nu har man tagit till sig ytterligare en ny uppfinning inom resandet förutom sin entusiasm för förarlösa tunnelbanetåg och hyperlooptåg – drönartaxi. 
Det kan tyckas som en hägring i öknen men för ett år sedan fick man tillstånd att testflyga den förarlösa drönaren i den amerikanska delstaten Nevada. Den har därefter testats i bland annat Storbritannien, USA och Singapore.

”Vi kommer att börja flygningarna med den första el-drivna drönaren i juli”, sade Mattar Al Tayerchefen, som är chef för Transportstyrelsen i Dubai vid årets upplaga av World Government Summit i Dubai i februari.
Då kommer det sannolikt att finnas reklamskyltar försedda med följande text: ”Ta en drönare istället för en taxi och minska utsläppen i trafiken”.
Förenade Arabemiratens premiärminister har som mål att 25 procent av alla transporter med passagerare ska ske med förarlösa och fossilfria fordon senast 2030.
Den här drönaren som heter eHang 184 är tillverkad i Kina. Dess tillverkare, eHang, säger att man har gjort 100 lyckade bemannade testflygningar i Las Vegas. 
eHang 184 har tillräckligt mycket utrymme för en passagerare som väger max 100 kg och en liten resväska och kontrolleras via internet i det mobila 4G-nätet. Den är kapabel att flyga 10 mil med ett fulladdat batteri och rutten pekas ut på en surfplatta. 

Skyskrapor och broar på motorvägen Sheikh Zayed Road. Dubai har en av världens värsta vägar i förhållande till antalet döda.
Skyskrapor och broar på motorvägen Sheikh Zayed Road. Dubai har en av världens värsta vägar i förhållande till antalet döda.

Ett sätt att förhindra olyckor
Dubai, ett av emiraten vid Persiska viken som till ytan är mindre än Gotland och Öland sammantaget och en befolkning på 2,7 miljoner, hade 2015 166 dödsoffer och 3 076 olyckstillbud i trafiken, enligt emiratens polischef överste Saif Al Mazroui.
Att köra mot rött och fortkörning är orsakerna till flest dödsolyckor och bilolyckor.

Man räknar nu med att man ska få bort en del av de värsta förarna från Dubais gator. Taxichaufförerna i Dubai tillhör inte de mest meriterade bilförarna i världen. 
Tanken är inte att de förarlösa drönarna ska ersätta de traditionella som går på fyra hjul, men om de fungerar är de långsiktiga följderna enorma. Inte bara för Dubai som har en av världens värsta vägar i förhållande till antalet döda om året, utan även en stor betydelse för alla trafiktäta städer runt om i världen. Medan andra sitter i långa köer kan en passagerare i dessa nya flygande drönare kryssa över köerna med en hastighet av 100 km/ timmen. 
När projektet presenterades under 2016 var det många som ansåg att det skulle dröja länge innan det realiserades. 
Men om projektet i Dubai lyckas kan det hela ändras snabbt. Genom att göra sig av med piloten tar man ytterligare ett steg, resonerar en annan transportinnovatör – Uber.
I oktober förra året publicerade taxiföretaget en vitbok på 97 sidor där man beskrev sina planer för flygande bilar som kunde förvandla en 2 timmar lång bilfärd till en flygresa på 15 minuter. Dessa fordon skulle bemannas av piloter, och Uber förutspår att dessa skulle bli betydligt billigare för en resa på 10 mil än vad det kostar att åka med UberX-bilar idag. Förarlösa drönare kan sannolikt minska kostnaderna för resan då man eliminerar kostnaden för arbetskraften och att man också gör vissa besparingar när det gäller vikten, även om människor på marken skulle övervaka fordonen. Det är inte svårt att förställa sig en framtid där affärsresenärer använder sig av flygande bilar med piloter på samma sätt som Uber för resor med bil inom stadskärnorna och resor med drönare mellan städerna. 

Drönare
Drönare
Konkurrens finns
Det finns konkurrenter till eHang, en av dem är ett tyskt företag som nyligen har genomfört ett test och Uber lovar nu att leverera en flygande bil till 2020.
Redan 1940 förutspådde Henry Ford ankomsten av ett fordon som var en del bil och en del flygplan. Flygande bilar har i årtionden drivit uppfinnare närmast galna men de har ännu inte satt den sista pricken över i:et. Men nu finns det tydligen skäl att tro att den blir verklighet. Flera företag har sagt att de kommer att kunna tillverka farkoster som man ska kunna flyga korta sträckor med under innevarande årtionde. Det handlar inte om bilar eftersom de inte går att köra på väg utan är snarare små fordon som kan lyfta och landa vertikalt som tysta helikoptrar. 

En prototyp av ett litet el-drivet plan med plats för fem personer och en maxfart på 300 km/timmen har tagits fram av det nybildade tyska företaget Lilium och ett framgångsrikt test gjordes över Bajern den 20 april i år. Ett annat tyskt företag, e-volo, har i flera år testat ett flygande fordon. Man visade nyligen upp den andra versionen av sin el-drivna farkost Volocopter, som enligt tillverkarna torde få klart med flygtillstånd redan nästa år. Det finns ett dussintal företag som experimenterar med olika typer av flygande fordon, däribland Airbus, som samarbetar med Italdesign, som också är en avdelning inom biltillverkaren Volkswagen. En del av dem planerar att ha en utbildad pilot med i inledningsfasen och sedan gå över till en självgående variant när reglerna så tillåter. 

Det spelar ingen roll vilken tillverkare som är snabbast på att få upp hastigheten. Uber, som egentligen är ett taxibolag, står just nu i centrum för det mesta. I slutet april hade man en tillställning i Dallas där man visade upp ett fordon som folk kunde vinka in som en taxi – ett fordon som drivs med el och som kunde lyfta och landa som ett VTOL-plan och snabbt ta passageraren till destinationer som i annat fall skulle kunna ta timtal i tung trafik.
Uber vill inte själva bygga de här farkosterna eller landningsfarkosterna, på samma sätt som att man inte själva bygger sina fordon. Istället planerar man att samarbeta med andra bolag. Men Jeff Holden, Ubers produktchef, utesluter inte att Uber någon gång i framtiden äger egna plan som han beräknar kommer att kosta omkring en miljon dollar styck. 
Bolaget planerar ha en prototyp klar till 2020. De första kommer att göra debut samtidigt i Dallas och i Dubai. Det är två städer där myndigheterna har långt erfarenhet av flyg och där resenärer pendlar långa avstånd. Bolaget räknar optimistiskt med att kostnaden per passagerarkilometer blir ungefär densamma som den för sin lågkostnadstaxi – UberX.
Det finns gott om tillverkare, och tjänsteföretag som Uber, som försöker lösa problemen med tyngdkraften. För batteridrivna modeller är räckvidden begränsad och det är fortfarande en långsam process att ladda fordonet. Om det här fordonet ska kunna fungera i städer måste det vara någorlunda tyst. För att framföra de flygande fordonen kommer det säkerligen att krävas en pilotlicens även om det blir en förenklad form av den som krävs för trafikpiloter, men det kommer att ta lång tid. Lägg sedan till i mixen några andra uppfinningar som hyperloop, som skulle kunna transportera människor mellan Dubai och Abu Dhabi, en sträcka på ungefär 15 mil bilvägen, på 12 minuter och förarlösa taxibilar på marken som oundvikligen kommer att bli en realitet.

Nyhetsarkiv

Senaste nyheter

fakta - drönaren

Efter att ha ställt in målet för resan glider resenären in i ”cockpit” och njuter sedan av resan. Många kan kanske ha invändningar när det gäller säkerheten men eHang säger på sin hemsida att dess AAV (självstyrande flygande farkost) kan flyga även om en av dess propellrar är ur funktion. Det kan bli en lite kinkig situation men eHang gör gällande att dess idiotsäkra system är tillräckligt bra för att garantera att 184:an kommer att kunna landa i den närmaste säkra platsen. 
Enligt eHang så ska det finnas ”levande” piloter tillgängliga i speciella kommandomoduler som kan ta över det hela och guida dig i säkerhet. Men då måste man först ha byggt upp sådana moduler.

Helikopterdrönaren kommer att kosta mellan 200 000 och 300 000 dollar.
Den är utrustad med åtta rotorer på totalt 142 hästkrafter. De åtta rotorerna är grupperade två i varje hörn av passagerardrönaren och kan lyfta upp den till en höjd av 3 300 meter och färdas med en hastighet av 100 km/timmen. Bolagets vd, Huazhi Hu, säger att han började rita på sin drönare för persontrafik sedan två av hans bästa vänner, bägge piloter, hade omkommit i samband med flygolyckor.
Hans målsättning var att skapa ett säkrare sätt för personer att resa från en plats till en annan på låg höjd, även om de inte hade pilotutbildning eller pilotcertifikat.
– Det har varit en dröm hela mitt liv att göra flygandet snabbare, lättare och mer bekvämt än någonsin tidigare, säger han.
Bekvämlighet är ett av de viktigaste försäljningsargumenten när det gäller eHang 184. Det är bara för passageraren att glida ner i drönaren, starta den och ställa in destinationen. Det här låter för bra för att vara sant som man brukar säga, men eHang tror på sin produkt och resultatet får vi se i juli.

Vad är Hyperloop?
Hyperloop är som en kombination mellan rörpost och ett överljudsplan. Tekniken, som utformats av den sydafrikanske entreprenören Elon Musk, påminner om ett rörpostsystem och ska gå genom ett eliminerat luftmotstånd och nå en toppfart på 1000 kilometer i timmen. Redan nu pågår bygget av en testtunnel i Las Vegas.