Foto: Dutourdumonde Photography
Foto: Dutourdumonde Photography

Ta tåget på affärsresan

Snabbare än flyget, färre stopp på grund av opålitligt väder och miljövänligt. Det är de huvudsakliga argumenten för att välja tåg istället för flyg. Affärsresenärens Harald Möllerström har gjort en djupdykning i den europeiska järnvägen.

Text: Harald Möllerström

De flesta som har åkt tåg i Europa känner naturligtvis till operatörer som Eurostar, franska SNCF eller tyska Deutsche Bahn. Men hur är med Elipsos, Italo eller Lyria? De är några av Europas tågbolag som förbinder kontinentens viktigaste städer dag som natt och erbjuder ett alternativ till flyget. En del av dem är operatörer som kan utnyttja EU-reglerna som ger klartecken för konkurrens mellan olika bolag. Men allt är inte perfekt. 

Mark Smith, grundare av hemsidan för järnvägsförbindelser seat61.com, önskar att open-access-bolagen skulle få tillstånd att operera även över gränserna. Termen open access-operator används i allmänhet för att beskriva företag som bedriver persontrafik på banor som ägs av annat företag, främst infrastrukturförvaltare. Man konkurrerar med andra tågoperatörer på lika villkor i öppen konkurrens på banor som ägs av en eller flera förvaltare av infrastrukturen.

Det gäller framför allt bolag som TGV Lyria, ett företag mellan franska och schweiziska intressen, som förbinder några av de viktigaste städerna i Schweiz med Paris.
– Det finns idag konkurrens på rutter som redan idag servas på ett bra sätt av de nationella operatörerna. Vad vi behöver är mer konkurrens över gränserna, säger han. 
Och även om det på många sätt är bra med separata järnvägsbolag innebär det att Europa har ett fragmenterat järnvägsnät där resenärerna får resa med en handfull olika biljetter. 

Den 20 april, bildades en ny allians av privata järnvägsbolag under namnet Allrail vars syfte är att ta itu med problem som berör branschen. En av de viktigaste punkterna för organisationen enligt Allrail är att verka för rättvis konkurrens och att öppna järnvägsmarknaderna i samtliga EU:s medlemsstater.

Att ta med priser skulle bara krångla till det mer än nödvändigt men en tumregel är att det är billigare att åka tåg i första klass än att flyga. Företrädare för järnvägen menar att tågen oftast går 365 dagar om året oavsett regn eller snö så det är oftast liten risk för att missa ett planerat möte. Det finns 24 000 mil järnväg som når praktiskt taget varje vrå av Europa. Och många av de här tågen har fler avgångar per dag och det går oftast snabbare än flyget. Några sådana exempel är, London–Paris på 2 timmar och 34 minuter eller Barcelona–Madrid på 2 timmar och 30 minuter.
Om det handlar om nattåg som Köln–Prag, Paris–Venedig, Berlin–Budapest eller Prag–Krakow finns alltid möjligheten att boka en sovkupé i första klass så att du kan anlända utvilad och fräsch till din destination. 

Höghastighetstågen i Europa är mycket snabba – en del kör med hastigheter på drygt 300 km/timmen. Den 80 mil långa sträckan mellan Paris och Marseille tar bara 3 timmar och 13 minuter. På vissa linjer som Eurostar och flera rutter i Spanien måste man checka in bagaget men det tar vanligtvis inte mer än en kvart. De flesta järnvägsstationer är belägna mitt i stadskärnorna så det är oftast gångavstånd från centralstationen till hotell och restauranger och en kortare taxiresa till affärsdistrikt city. 
Du kan använda din mobiltelefon och dator för att arbeta ombord på de flesta tågen eftersom det finns rymliga säten för arbete innan ditt nästa möte. Det finns gott om utrymme för benen och du kan ta en promenad till restaurangvagnen eller baren. Eller ta med din egen dryck eller förtäring oavsett om det handlar om öl eller vin. Det är tillåtet på kontinenten.

Foto: Andrei Pogrebnoi
Foto: Andrei Pogrebnoi

tåg i europa


AVE
AVE är Spaniens mest ansedda höghastighetståg och är känt för sin punktlighet och är oslagbart när det gäller att ta sig fram i det spanska landskapet. Tåget färdas med en hastighet på upp till 310 km/timmen. Det spanska nätet för höghastighetståg är det mest omfattande i Europa och uppgår till 310 mil. AVE avverkar de cirka 60 milen mellan Barcelona och Madrid på lite drygt tre timmar. Det trafikerar vidare städer som Cordoba, Sevilla, Malaga och Valencia från både Madrid och Barcelona. 

City Night Line
City Night Line, som ägs av Deutsche Bahn, är ett nattåg som trafikerar sträckor i norra och mellersta Europa. Enligt seat61.com’s Mark Smith, bör man boka en sovvagnsbiljett i Deluxe på det övre planet. I Deluxeavdelningarna finns dusch och toalett. I dubbeldäckarna ligger de överst med en fantastisk utsikt över landskapet under dagtid. Frukost ingår. Restider: Amsterdam–Prag tar 14 timmar och 25 minuter, München–Berlin tar 9 timmar och 51 minuter, Paris Est–Berlin tar 12 timmar.

Elipsos
Det finns ingenting som kan jämföras med Elipsos “hotelltåg” som förbinder Paris med Madrid och Barcelona. Men åk det innan det är för sent eftersom det kanske läggs ner redan i slutet av oktober och ersätts med ett nytt höghastighetståg. Elipsos är ett samriskfötetag – 50/50 mellan franska järnvägen (SNCF) och spanska Renfe. Boka sovvagn och du får det bästa som påminner om en hotellsäng. Där finns också en gammaldags restaurangvagn som serverar både frukost och middag. Bästa upplevelsen får man genom att boka biljetten Grand Class där både frukost och middag ingår samt man har egen dusch och toalett i hytten.

Eurostar
Höghastighetståget Eurostar är det absolut bästa färdmedlet om man ska åka till London från Paris eller Bryssel via kanaltunneln. Resan från Paris tar mindre än 2 timmar och 30 minuter. Eurostar har vidare direktförbindelser med Calais och Lille.

ICE
ICE-tågen förbinder alla större städer i Tyskland som Frankfurt, Hamburg, Berlin, München, Köln, Stuttgart, Aachen och Nürnberg och många andra i grannländerna Österrike, Frankrike, Schweiz, Nederländerna, Belgien och Danmark. ICE-tågen går vidare till olika utländska städer som Köpenhamn, Århus, Wien, Innsbruck, Bryssel, Liege, Paris, Arnhem, Utrecht, Amsterdam, Zürich, Basel och Interlaken.

Italo
Italo använder sig av Alstoms TGV-tåg, som har en kapacitet på omkring 350 km/timmen. Bolaget ägs till 20 procent av de franska järnvägarna (SNCF). Bolaget trafikerar de stora rutterna i Italien i nord-sydlig riktning. Man trafikerar exempelvis sträckor från Turin, Milano och Venedig i norr till Rom, Neapel och Salerno i söder. Det avgår 14 tåg om dagen i vardera riktningen. Sträckan Milano–Rom tar tre timmar medan sträckan mellan Florens och Rom tar 81 minuter. Anhalter man stannar till vid är Padua, Bologna och Florens. Man kan bli serverad vid stolen mot en extra kostnad om man åker i första klass eller business.

Railjet
Österrike, Tjeckien Tyskland, Ungern och Schweiz och anses var ett av de modernaste och lyxigaste tågen i Europa. Där erbjuds bland annat ergonomiska säten och olika nöjesaktiviteter för barn. Tågen når en hastighet av 230 km/timmen.
Man trafikerar i dagsläget rutter som München–Salzburg–Wien–Budapest och Zürich–Innsbruck–Salzburg–Wien–Budapest. Wien till Budapest tar omkring tre timmar och sträckan Wien till München fyra timmar. Från och med december 2017 finns det planer för att Railjet ska trafikera en ny rutt Graz-Wien-Prag. Resenärer som åker första klass och business serveras vid sina stolar för en extra kostnad.

SJ 
SJ:s snabbtåg X2000 trafikerar i huvudsak sträckorna Stockholm–Göteborg, Stockholm–Köpenhamn och Stockholm–Oslo. Tack vare sitt unika system – korglutning – kan man ta kurvorna i högre fart än konventionella tåg men det har en liten nackdel då vissa personer sägs må illa av kurvtagningen. 


Thalys
Thalys höghastighetståg kan utan tvekan betraktas som ett av Nordeuropas bästa för affärsresenärer. Tåget, som färdas med en snitthastighet på 300 km/timmen, är så utrustat att det klarar av signalsystem i fyra olika länder och är byggt efter samma modell som franska TGV och trafikerar inte mindre än 17 städer i Västeuropa. Det går regelbundet mellan Paris, Amsterdam och Köln. Gör oftast uppehåll vid Bryssel, Antwerpen, Rotterdam och Schiphols flygplats. Trafikerar också belgiska städer som Gent, Brügge och Liege. 

TGV Lyria
Detta bolag, som är ett företag mellan franska och schweiziska intressen, förbinder Paris med en rad städer i Schweiz, däribland Bern, Basel, Zürich, Lausanne och Genève. Detta tåg, som kommer från TGV, har flera dagliga avgångar till Zürich och Genève. Det tar lite drygt tre timmar med tåget mellan Paris och Geneve och lite drygt fyra timmar mellan Paris och Zürich. Det finns två klasser – första klass där det serveras fria måltider och andra klass.

TGV
TGV är ett höghastighetståg som trafikerar sträckor över hela Frankrike från Paris till Bordeaux, Lyon, Marseille och Cannes och även till destinationer utanför landet däribland Belgien, Luxembourg, Tyskland, Italien och Spanien. TGV inrikes tar dig i praktiskt taget till alla städer i centrala Frankrike, däribland Lille, Calais, Reims, Metz, Dijon, Strasbourg, Grenoble, Lyon, Avignon, Perpignan, Nice, Bordeaux, Biarritz, Lourdes, Toulouse och Nantes.
Med TGV är det en snabb förbindelse mellan Paris och de två viktigaste italienska affärsstäderna Rom och Turin. Paris Gare de Lyon till Turin Porta Susa tar 5 timmar och 30 minuter och sedan fortsätter tåget till Milan Porta Garibaldi som tar ytterligare 1 timme och 40 minuter. Tåget går tre gånger dagligen och det finns två klasser. Måltider serveras mot en avgift i första klassvagnen. Allt bagage röntgas innan det får passera spärren till perrongen där TGV-tågen avgår.