Privatleasing

Att köpa eller leasa en ny bil, vad är mest fördelaktigt för dig som företagare eller privatperson? Affärsresenärens motorexpert har tittat närmare på vad det innebär.

Text: Tege Tornvall

En ny bil är dyr att köpa, äga och köra. Hur dyr beror bland annat på följande faktorer; pris och kapitalkostnader, körsätt, försäkring, service och eventuella reparationer, värdeminskning och några till. Tyngst väger värdeminskningen. Flertalet bilar tappar hälften av nyvärdet de första tre åren. Men det syns inte i de löpande kostnaderna. Kapitalkostnaderna väger också lätt med rådande låga räntor.
 
Därför underskattar många bilägare sina faktiska kostnader. Näst efter bostad och mat är bilen de flesta hushållens största kostnad – med oväntade reparationer kan den bli ett svart hål i hushållsekonomin. Ett sätt att från början se och kontrollera hela bilkostnaden är att leasa bilen. Det gör redan många företag, men då oftast som finansiell leasing med separat serviceavtal. Men allt vanligare blir leasing för privatpersoner, sådan omfattar alla kostnader utom bränslet, alltså även service, skatt och försäkring och ofta även vinterdäck.
 
Tre års avtal
Leasingavtal gäller oftast tre år och 4500 mil. Bilföretagen och deras verkstäder tjänar sina pengar främst på eftermarknaden, alltså på service, underhåll, reparationer och inte minst tillbehör. Det gäller att "mata" verkstäderna med nya bilar.
Därför kalkylerar bilföretagen ofta sina erbjudanden i underkant just för att få ut bilarna. Om man har stabil ekonomi minst tre år framåt kan man budgetera denna kostnad utan att frukta obehagliga överraskningar.
Att bryta eller ändra avtalet kan däremot bli dyrt. Leasing är inget lån som man kan säga upp. För att alls få bryta avtalet krävs särskilda omständigheter, där ofta andra försäkringar får träda emellan. En lösning kan vara att föra över avtalet på någon annan. 
 
Till skillnad från vanlig hyrbil är man låst vid den bil man leasar och man kan inte byta bil inom avtalets ram. Däremot kan man lägga till kompletterande utrustning – mot höjd avgift. Man måste också betala för egenvållade skador och onormalt slitage på bilen, sådant blir lätt en tvistefråga, undvik därför skador och krävande bruk och körning.
 
Att köra längre än avtalad körsträcka kostar extra per körd extramil. Det kan vara 10–15 kronor per mil. I sig inte så farligt. Extra mil kostar alltid mer. Men vissa företag ger å andra sidan återbäring om man kör kortare. Värt att uppmärksamma!
 
Tänk efter först
Allmänna avtalsregler kan bara delvis tillämpas. Motormännen påpekar att Konsumentlagen inte täcker hyra av lösöre (som bilar). De manar till eftertanke och noga genomläsning av avtalet. Om något går fel blir det ofta en ren förhandlingsfråga med svårt att hävda sig mot företag.
 
Men i en ren jämförelse finner Motormännen ändå att privatleasing blir billigaste sättet att hålla sig med ny bil – med nuvarande priskonkurrens (se tabell). Billigare blir det bara att vid behov hyra grannens bil, men den är sällan ny. Man kan förstås dela bilen – med risk för tvister.
 
När nybilsgarantin går ut, ökar service- och underhållskostnaderna för begagnade bilar. Man kan naturligtvis under en tid bruka en äldre bil billigare utan service och underhåll eller klara det själv. Men förr eller senare kommer höga verkstadskostnader. Stillestånd kostar också pengar och tvingar en ofta att hyra bil under tiden – inte billigt.
 
Huvudargumentet för privatleasing är just att slippa bekymmer. Du kan hyra en ny Volkswagen Golf kombi med 110 hk/200 Nm 1-litersmotor och manuell växellåda för 2517 kronor per månad för 4 500 mil på tre år inklusive service, skatt, försäkring och även vinterhjul. 
 
Det kostar hen 30 204 kronor per år. Bränsle tillkommer, cirka 6 l/100 km eller cirka 12 000 kronor per år med nuvarande priser. Totalt kostar bilen cirka 42 000 kronor per år eller 28 kronor per mil. Svårslaget!

Årliga bilkostnader mindre mellanklass

3 år, 1 500 mil/år, exkl. bränsle. 
Ny bil 200 000 kr, begagnad 120 000 kr.

Brukandeform                                           Årskostnad
Hyra grannes bil 50 gånger                  cirka 15 000 kr
Privatleasing ny bil                                 cirka 36 000 kr
Köp begagnad bil                                    cirka 39 000 kr 
Köp av ny bil                                             cirka 50 000 kr
Bilpool 70 lån ny bil                               cirka 68 000 kr
Långtidshyra ny bil                                cirka 73 000 kr

Källa: Motormännen, "Det nya bilägandet".

Nyhetsarkiv

Senaste nyheter