Elbilar

Elbilarna är på frammarsch men det har också ett pris – att installera laddstation hemma kostar tusenlappar. Affärsresenärens motorexpert har kollat på alternativen. 

Text: Tege Tornvall Foto: Shutterstock

I juli 2017 fanns 25 000 laddhybrider och 11–12 000 rena elbilar i Sverige, totalt 36–37 000 bilar. Med rådande säljtakt kan de vid årsskiftet vara 41–42 000. Det är 0,9 procent av 4,7 miljoner personbilar i trafik i Sverige. 

Störst andel elbilar och laddhybrider har Norge – med höga subventioner. Vid årsskiftet hade Norge över 200 000 sådana bilar – 8 procent av alla bilar. Av 153 000 nysålda bilar 2016 var 43 000 elbilar och laddhybrider – 28 procent. Elbilar måste laddas, antingen vid bostaden, på arbetet eller på annat håll. När batteriet är urladdat går laddhybrider på bensin eller diesel.
Man kan ladda på tre olika sätt, snabbare och dyrare – ju mer effekt man får ur uttaget: normalladdning, halvsnabb normalladdning samt snabbladdning (se ruta).
För att skona batteriet bör man inte ladda fullt. Billigast och enklast är normalladdning, att ladda vid bostad eller arbetsplats medan man sover eller arbetar. En laddbox på urtaget klarar högre strömstyrka, den bör installeras av fackman. 

Kostnaden för box och installation varierar runt 10–15 000 kronor. På 5–10 000 körmil blir det 1–3 kronor per mil att lägga till själva elkostnaden. Halvsnabb normalladdning kräver mer effekt med dyrare utrustning för cirka 30 000 kronor. På 5–10 000 mil betyder det 3–6 kronor per mil utöver elkostnaden. Bara 5 procent snabbladdning

Om man ändå behöver ladda ute i trafiken måste det gå mycket fortare. Men bara runt 5 procent av all laddning är snabbladdning (laddinfra.se). Då gäller följande:
• Laddpunkt: en laddare för en bil 
• Laddställe: minst en laddpunkt 
• Laddstolpe: en eller två laddpunkter per stolpe
• Laddstation: laddstolpar för snabbladdning.

Ute i trafikmiljön fanns i juli 2017 drygt 1000 laddstationer med drygt 3 500 laddpunkter. Enligt laddinfra.se kan det vid årsskiftet vara 4 000 – en per tionde laddbar bil. Men runt 95 procent av all laddning är normalladdning. Flertalet elbilar har runt 24 kWh batterikapacitet. Att snabbladda en sådan till 80 procent kapacitet tar 30–45 minuter, i praktiken ofta något längre.  

Tesla har egna Supercharge-stationer för snabbladdning. De har högre effekt, 120 kW per urtag, och laddar snabbare. Enligt Tesla kan en 90 S med 90 kWh batteri laddas till hälften på 30 minuter, till 80 procent på 40 minuter och fullt på 75 minuter. I praktiken ibland längre tid.

Hittills helt gratis
Nu laddas alla Tesla S- och X-bilar beställda före 15 januari i år fortfarande gratis. För senare beställda bilar gäller 400 kWh gratis varje år. I test drar bilarna minst 2–3 kWh per mil. 400 kWh ger alltså 133–200 mil. Sedan får man betala 1:90 kronor per laddad kWh. Tesla har ett eget kreditkort för debitering.

Med 2 000 körmil per år drar bilen 4–6 000 kWh. Med 400 kWh gratis får man betala för 3 600–5 600 kWh, motsvarande 1 800–1867 mil. Med 1:90 per kWh kostar det cirka 7–10–000 kronor – eller cirka 4–5 kronor per mil. Om bilen står kvar efter laddningen, kostar det 3:20 per minut man blockerar platsen för andra. 

I juli 2017 hade Tesla 27 svenska laddstationer från Malmö till Skellefteå – med glest i norr och flest runt Stockholm, Göteborg och Malmö. De ligger längs större vägar. Därtill hade Tesla laddpunkter på 71 resmål – turistorter, hotell och köpcentra med flera.

Kostnad för att ladda laddhybrider och elbilar
3 år, 1 500 mil/år, exkl. bränsle.
Ny bil 200 000 kr, begagnad 120 000 kr.
 

Typ av laddning Eff. kW Tid 20kWh Pris kronor Betalning
Normalladdning 2,3-3,6 6-9 tim Ca 1:30 kWh Vanlig elräkning
Normal semisnabb 11-22 1-3 tim Ca 1:30 kWh Vanlig elräkning
Snabbladdning 43-50 30-40 min Fritt/avgift Fritt/avgift
CLEVER 5 kr kWh Laddkort/faktura
E-ON 4-5 kr kWh Laddkort/kreditkort
Fortum Charge&Drive 3 kr minut Laddkort/laddbricka
Vattenfall InCharge 2:40-3 kr minut Laddkort/faktura
Tesla Supercharger 120 10-15 min Fritt/1:90 kr kWh Eget kreditkort

Nyhetsarkiv

Senaste nyheter