Hur långt kan vi flyga?

Mellan Doha och Auckland flygs idag den längsta kommersiella flygningen – 14 535 kilometer. Och längre flighter kan vi vänta oss framöver. 

Text: Harald Möllerström

Vet du vad det värsta du kan fråga en flygvärdinna är? ”Hur långt är det kvar tills att vi landar?”. Och den frågan kan upprepas flera gånger idag än förr eftersom flighterna idag bara blir längre och längre.
Affärsresenären har plockat ihop de flygbolag som idag flyger de längsta sträckorna i världen, de som tidigare gjorde det och de som väntas passera de idag längsta.
Rent allmänt verkar 2017 bli de ultralånga flygrutternas år och de flesta tycks binda samman länderna kring Persiska viken, USA och Australien. Indien hävdade nyligen att man introducerat världens längsta rutt men det berodde mer på det egna valet. De avstånd flygbolagen uppger gäller ”Storcirkelrutten” – den kortaste sträckan mellan två städer. I praktiken är det verkliga avståndet som planen flyger betydligt längre, dels av geopolitiska skäl eller vanligtvis beroende av hur vindarna blåser. Kortaste vägen mellan Los Angeles och Abu Dhabi går norr om Grönland och nära Nordpolen medan Etihad flyger längre söderut och flyger därmed drygt 805 km längre jämfört med Storcirkelrutten.  
Air India flyger två olika rutter mellan New Delhi och San Francisco för att utnyttja jetströmmen. På väg ut från den indiska huvudstaden flyger planet över Stilla havet medan det på vägen hem flyger en mer direkt rutt över Atlanten. Till följd av detta är sträckan Delhi–San Francisco oftast drygt 14 480 kilometer jämfört med 13 031 långa returflygningen.

Tänk på att de ungefärliga avstånd som har angivits nedan är storcirkelavstånd, det vill säga det kortaste avståndet mellan två destinationer, mätt längs jordens yta. De kan skilja avsevärt från de som i verkligheten flygs av flygbolagen. Och där man nämner antalet timmar räknar man då den längsta av de två etapperna.
Qantas ska enligt uppgift planera för den första direktflygningen mellan Europa och Australien och då en rutt mellan London och Perth som i så fall skulle bli världens näst längsta med 14 46 kilometer. Man hoppas kunna inviga rutter mellan Australiens ostkust och London och New York till 2022. Bolaget har vänt sig till de stora flygplanstillverkarna och bett dem att ta fram ett plan som kan flyga sträckan vilket innebär att man skulle kunna flyga direkt från städer som Sydney, Melbourne eller Brisbane till brittiska och amerikanska städer. Vid en presskonferens i slutet av augusti betecknade Qantas vd Alan Joyce rutterna ”som den sista gränsen inom det globala flyget.” 
– Vi är övertygade om att framstegen inom teknologin inom de närmaste åren kommer att möjliggöra detta. Det kommer att revolutionära flyget i Australien, sade han.
Rutten mellan Perth och London skulle då bli världens längsta rutt, åtminstone fram till 2018 då Singapore har lovat att på nytt ta upp non-stop-flighten mellan Singapore och New York. Den 15 319 km långa rutten, som lanserades 2004 och som lades ned tre år senare på grund av att den bränsletörstiga A340-500 gjorde den oekonomisk. SIA säger nu att man ska använda sig av den mer effektiva A350-900URL på rutten. 

Ultralånga flighter är synnerligen dyra i drift och är beroende av relativt låg oljepriser för att ekvationen ska gå ihop. De förbränner en oproportionerlig mängd bränsle per mil på grund av den volym som man måste tanka för att klara resan och det stora behovet av flygande personal. På rutten Singapore–New York behövs exempelvis sex piloter.
Det finns flera rutter som man har puffat för men som aldrig materialiserats. Emirates tillkännagav 2016 att man skulle börja flyga den 13 818 km långa rutten Dubai–Panama City och hade till och med börjat sälja biljetter då man ställde in flygningarna. Qatar Airways har länge pratat om att flyga från sin hub i Doha till Santiago i Chile, en sträcka på 14 428 kilometer, men det har hittills inte blivit något av den. 

Qatar Airways
Från: Doha.
Till: Auckland.
Avstånd: 14 535 km.
Qatar Airways genomförde i februari 2017 världens längsta kommersiella flygning mellan Qatars huvudstad Doha och Auckland i Nya Zeeland. Det tar ungefär 17 timmar och 30 minuter att avverka sträckan som är på 14 535 km. Det är flygbolagets första destination i Nya Zeeland. Bolaget trafikerar sträckan med en Boeing B777 som har 42 fullt utfällbara säten i business class och 217 säten i ekonomiklassen.

Emirates
Från: Dubai.
Till: Auckland.
Avstånd: 14 200 km.
Emirates har också sedan i mars 2016 trafikerat sträckan Dubai–Auckland nonstop och det var den tidigare längsta sträckan innan Emirates blev av med rekordet till Qatar Airways. Doha ligger 300 km väster om Dubai. Den dagliga avgången flögs ursprungligen med ett plan av typ Boeing B777-200LR men har sedan dess ersatts av en Airbus A380 superjumbo. Emirates ger också resenären möjlighet att flyga från Dubai till Auckland med mellanlandning i Australien på en av flygbolagets tre dagliga avgångar med A380.

Qantas
Från: Sydney.
Till: Dallas.
Avstånd: 13 800 km.
Tidigare hade australiska Qantas rekordet för världens längsta kommersiella flygning – mellan Sydney och Dallas. Den rutten introducerades redan 2014 och flygs idag av en Airbus A380. Sträckan avverkas på 16 timmar och 50 minuter.

Singapore Airlines
Från: Singapore.
Till: San Francisco.
Avstånd: 13 595 km.
Flygbolaget påbörjade nonstopflygningar mellan Singapore och San Francisco i oktober 2016, en rutt som än idag är bolagets längsta. Rutten trafikeras med Singapore Airlines nya Airbus A350-900, som finns i en tre-klasskonfiguration med 42 helt utfällbara stolar i affärsklass, 24 i premium economy och 187 stolar i economy.

United Airlines
Från: San Francisco.
Till: Singapore.
Avstånd: 13 595 km.
United har också trafikerat sträckan San Francisco–Singapore sedan i juni 2016 och då använt sig av plan av typ Boeing B787-9. Det är för tillfället den version av Boeing Dreamliner som flyger den längsta sträckan och tar 16 timmar och 20 minuter. Uniteds B787-9 har tre klasser med 48 fullt utfällbara säten i business class, 88 stolar i Economy Plus och 116 i economy.

Qantas
Från: Perth.
Till: London.
Avstånd: 14 498 km.
Det australiska flygbolaget Qantas har meddelat att man planerar att flyga non-stop mellan London och Perth från och med mars 2018 med sina nya plan av typ Boeing B787-9. Den 17 timmar långa flygningen kommer att bli bara snäppet kortare än Qatar Airways flight Doha–Auckland när det gäller avstånd men kommer också att bli den enda, direkta nonstop-rutten mellan Storbritannien och Australien när den kommer igång. Qantas Dreamliner kommer att vara konfigurerad i tre klasser med 28 fullt utfällbara stolar i bolagets businesssviter, 42 helt nydesignade stolar i premium economy och 166 stolar i economy.

Emirates
Från: Dubai.
Till: Panama.
Avstånd: 13 821 km.
Emirates planerade redan för en non-stop-flygning mellan Dubai och Panama i augusti 2015 men den har skjutits upp gång efter annan. Senast man yttrade sig i frågan meddelade ledningen att man skulle starta upp rutten så snart som villkoren var gynnsamma eller i början av 2017.

Singapore Airlines
Från: Singapore.
Till: Los Angeles och New York.
Avstånd: 14 113 km respektive 15 348 km.
Singapore Airlines flög tidigare non-stop till både Los Angeles och New York men tvingades lägga ned trafiken på de rutterna 2013 då man tog sina plan av typ Airbus A340-500 ur service. Singapore Airlines har sedan dess skrivit avtal om att bli den förste kunden av en ny långdistansvariant av Airbus A350 och räknar därmed att återuppta trafiken på dessa rutter under 2018. Om det här blir av kommer Singapore Airlines att återta titeln för världens längsta kommersiella non-stop-flygning eftersom rutten Singapore–New York är omkring 800 km längre än sträckan Qatars Doha–Auckland.

Air India
Från: New Delhi.
Till: San Francisco.
Air Indias rutt mellan New Delhi och San Francisco anses av många som en av världens längsta eftersom det är en avsevärd skillnad mellan dess storcirkelavstånd (12 400 km) och den verkliga rutt som flygbolaget använder sig av. Bolagets nuvarande rutt över Stilla havet innebär att planet flyger så långt som 14 500 km, vilket gör att det hamnar bland de tre längsta distanserna i världen.

Qantas
Den längsta kommersiella flygningen
Från: London.
Till: Sydney.
Avstånd: Omkring 18 000 km.
1989 genomförde Qantas en leveransflygning av en av sina Boeing B747, en flygning som gick nonstop från London till Sydney. Det tog planet lite drygt 20 timmar att avverka sträckan på 18 000 kilometer. Ombord på planet fanns 16 betalande passagerare samt besättning. Resan anses vara den längsta kommersiella flygningen i historien.