Foto: Theresia Köhlin
Foto: Theresia Köhlin

Magdalena gerger ”Jag vill bidra med en skopa framåtlut och energi”

Från glass till mjölk och vidare mot vin, öl och starksprit. Sedan åtta år är hon vd för Systembolaget. Magdalena Gerger är den första vd:n för Systembolaget som kommer direkt från näringslivet. 

Text: Annelie Englund Foto: Theresia Köhlin

Varför just hon har tagit sig till en av de ledande positionerna inom svenskt näringsliv vet hon inte riktigt. Det har aldrig handlat om en målsättning av karaktären, ”dit ska jag”. Utan mer om ett steg för steg-arbete med en ambition om att alltid göra bra ifrån sig och jobba med sådant som är roligt och engagerande. Själv beskriver hon sig som glad, sportig och social. I en artikel från tidningen Chef, som skrevs året efter hon tillträdde, uttalade sig en medarbetare om hennes sätt att vara: ”Magdalena är en skrattig och mänsklig chef. Det skvallras om att hon till och med har fått vår styrelse att slappna av lite, bara genom sitt sätt att vara.” På frågan om hur hon själv ser på sin chefsroll svarar Magdalena att hon brinner för personalfrågan.
– Jag är en nära och inlyssnande chef, som vill bidra med en skopa framåtlut och energi.

Vi träffas på Systembolagets kontor på Kungsträdgårdsgatan precis vid Kungsträdgården. Samma morgon har man släppt Alkoholrapporten 2017 och det är fortfarande full aktivitet inne i personalmatsalen som finns på gatuplan. Magdalena står i samtal med några medarbetare när vi kommer in. 

Efter studierna hamnade Magdalena snabbt inom livsmedelsindustrin med konsumentnära varor. Bland det första hon gjorde var att vara med i lanseringen av Häagen-Dazs i hela Europa. Sedan dess har det varit som en röd tråd med konsumentnära varor och handel. 
– Jag har jobbat kanske hälften av mitt yrkesliv i Sverige och hälften i England och Europa. Bland annat med både Arla och Nestlé. Sen har jag jobbat med både helhetsansvar, produktinnovation, produktion och marknadsföring. På Arla var jag för första gången en del av ett företag som även hade ett större ansvar, (nästan) med en fot i jordbrukspolitiken och en i konsumentvaruindustrin samt detaljhandel. Därifrån till det här jobbet blev steget ändå inte så långt, säger hon och fortsätter:
– Ska man se till ledarskapet har jag även där jobbat mig fram. Från början var det ett ansvar för en liten grupp medarbetare, därefter har det byggts på. På Arla var det flera hundra medarbetare och här på Systembolaget är det 5000. Det har ökat successivt. 

Vad har åren utomlands lärt dig?
– Generellt har det lärt mig att bli mer lyhörd, uppmärksam på vad kunden vill ha och vad kunden står idag, att komma ganska nära kund. Det har också lärt mig att vara nyfiken och att våga prova mig fram, testa nya saker. Kommer man från en miljö som Sverige, där jag tycker mig känna kulturen och förväntningar, till att hamna utanför i ett annat land – då tvingas man vara nyfiken och lyhörd på ett annat sätt. I det engelska näringslivet lägger man mycket tid på kommunikation och relationer. Där tyckte jag att jag byggde på kommunikation som en del av ledarskapet. De månar verkligen om sina budskap och att anpassa till vem man talar med. Det upplevde jag som starkare där än här, det har jag försökt ta med mig.

När visste du att du hade fallenhet för ledarskap?
– Det visste jag nog ganska tidigt. Frågar man mina föräldrar så skulle de kalla mig för en hönsmamma, skulle jag tro. När jag var yngre höll jag på mycket med gymnastik och skidåkning och samtidigt fick jag frågan om att vara ledare för yngre gymnaster. Där någonstans fann jag något. Jag fick så stor uppskattning i ledarrollen så det blev naturligt att lägga om vikten från aktiv till att ta mer ledaransvar. Där hittade jag mig själv och jag fick en kick av att det gick bra för de unga gymnasterna och skidåkarna. Då insåg jag att jag tyckte att det var ännu roligare att se andra prestera än att göra det själv.   

Magdalena är född i Skåne med har vuxit upp i Jämtland på Frösön, granne med skidbacken. Det fanns inte fritids men det fanns slalombackar. Präglad av det norrländska lugnet. Sen har hon märkt att hon pratar lite mer än sina norrländska kompisar.

Hur kommer det sig att du sökte tjänsten på Systembolaget från början?
– Flera anledningar, det är ett välskött bolag med många duktiga medarbetare. Systembolaget är nästan som en institution i Sverige. Utifrån Arla hade jag fått blodad tand att få engagera mig i lite större samhällsfrågor än att jobba i företag som i slutändan enkom ville sälja mer varor. Där väcktes ett stort intresse att få vara en positiv kraft i ett större sammanhang än ett varumärke. Det i kombination med ett spännande uppdrag var det som lockade mig mest. 

Du nämnde att det inte kändes som en så stor omställning trots allt.
– Många av drivkrafterna är desamma. Jag måste vara väldigt affärsmässig och professionell, serviceinriktad och ha kunden framför ögonen. Det är givet här också. Det är ju inte andra naturlagar här än på andra ställen. Men visst finns det stora skillnader också, att det är ett statligt uppdrag, där medborgarna i slutändan är aktieägarna. Med det uppdraget och den ägaren så finns vi till för alla medborgare – inte bara de som handlar. När det gäller skillnaden vill jag också understryka att uppdraget är annorlunda och det går inte att mäta med en enda siffra. Andra bolag som sådana där jag började min karriär handlade mycket om den nedersta raden, har man varit framgångsrik syns det på nedersta raden i försäljningen – att man gått plus. Här har vi också andra dimensioner än att bara hantera vår ekonomi på affärsmässigt sätt. Det viktigaste för oss är samhällsnyttan, att alkoholrelaterade skador blir färre och att vi bidrar till det. 

Hur var den omställningen till en början?
– Jag tror att det är lätt att se oss som ett statligt bolag och tänka ”men oj, vad enkelt”. Det finns inga konkurrenter, men precis när jag kom in insåg jag att det var precis tvärtom. Alla i samhället är kravställare av goda skäl, och det är allt annat än enkelt. Det var ganska mycket att sätta sig in i och det är av största vikt att leverera på alla delar; kundnyttan, kvalité, service och så vidare. Det var mer krävande än vad jag hade kunnat tro. Samtidigt som det var inspirerande. Vi drivs av att skapa något som kanske ingen annan har gjort. Det finns ju ingen modell för hur vi ska jobba, digitalt eller mot kund. Det får vi skapa ett eget blåkopia för. När man ser hela bilden blir det väldigt stimulerande.

Magdalena Gerger är den första vd:n för Systembolaget som kommer direkt från näringslivet. Hennes företrädare har varit Anitra Steen som jobbade mellan 1999 och 2009. Hon kom från tidigare tjänster inom olika departement och riksskatteverket. Före henne var det Gabriel Romanus som hade vd-posten från 1982 fram till 1999. Han hade ett förflutet som socialminister och riksdagsledamot. 
– Det har nog varit bra att jag haft en annan bakgrund. För att kunna ta mig an de affärsmässiga servicedimensionerna och sätta in dem i den här helhetsbilden av att också kunna vara en positiv kraft i samhället. Det gjorde att det tog lite tid för mig att komma igång, att sätta mig in i alla intressenters förväntningar. Och jag spenderade mycket tid internt för att träffa medarbetare, leverantörer och myndigheter. Det har känts som en väldigt bra passform att komma från näringslivet, och det är nog för att jag ägnade så mycket tid åt alla dessa intressenter innan jag satte kurs. 

Kan man sammanfatta dina hundra första dagar?
– Jag skulle säga: inlyssnande och roligt – och det blev snabbt tydligt att det fanns mycket myter som togs hål på under de där första hundra dagarna. Samt vilka stora utmaningar som finns i Sverige kring alkoholen.   

Det finns ingen tydlig konkurrent till er inom Sverige, men det finns annan typ av konkurrens utifrån. Hur hanterar man det som företag?
– Jag förstår precis vad du menar. För våra butiker nere i Skåne är det kanske extra tydligt. För att möta den typen av icke-konkurrens men som ändå är närvarande, vill vi vara relevanta och väldigt duktiga. Vi kombinerar service med ett ansvarfullt sätt att sälja. Vi ska erbjuda service och god kvalité, men kan inte agera som andra. Vi vill inte sälja mer, men vill att kunden ska komma hem och känna att de fått kunskap och toppkvalité. Det är vårt sätt att möta det. Vi jobbar mycket med den medvetna konsumtionen, tänk på alla gäster vid bjudningar, och hur du dricker. Vi ska inte vara en pekpinne men vi vill komma med goda råd, med värme och omtänksamhet. Men det är svårt.

Är det det som är er största utmaning, att ge råd men inte komma med pekpinnar? 
– Ja, absolut, men det är den resan som vi har gjort nu ganska länge. Det är nog många som kommer ihåg den tiden med beställning och köp över disk som var väldigt myndig med pekpinnen som filosofi. Nu ser vi att vi får stor framgång i mötet med kunden. Att prata om alkoholfritt och väcka nyfikenhet. Eller Tonårsparlören som vi har i butik till föräldrar när unga vill att de ska köpa ut.

Du har egna barn i den ålder där alkohol kan bli en knivig fråga. Kan du särskilja din roll som vd för Systembolaget och tonårsförälder?
– Nej, jag kan inte riktigt det och inte barnen heller. Här nyligen fick jag en kram av vardera där de sa att ”vi fattar att det där inte är lätt” och de berättar vad som händer runtomkring och vi kommer överens om hur vi gör. Det behöver inte handla om rätt eller fel, men vi lägger ganska mycket tid på hur de ska förhålla sig till alkohol, och pratar ihop oss. De är helt på det klara med varför det är lite mer noga i vår familj. Men jag upplever nog att de ändå tycker att det är ganska skönt. Det är inte så mycket att snacka om.

Du nämnde att du kom in i en bredare omvärldstanke under din tid på Arla, hur ser ditt engagemang ut utanför Systembolaget?
– Jag har behållit några andra engagemang, en del ideella uppdrag såsom Rädda Barnen, en ledamotroll i en forskningsstyrelse, och så har jag två styrelseuppdrag, ett är Investor och den andra är Ahlsell AB. För mig har det varit en möjlighet att förstås bidra men också hålla mig à jour och benchmarka vad som händer på marknaden i stort. 

Jag har hört talas om något som kallas för ”Fika med Magdalena”, berätta!
– Då samlar vi alla som jobbar här på huvudkontoret och har frukostmöte. Det handlar om att lyfta upp allt som är aktuellt och få en dialog kring det. Det blir lite som en bikupa skulle man kunna säga. Det är en chans för mig att prata med alla och ta temperaturen på idag och vad som intresserar. Nu har det satt sig så att vi får ett stort engagemang före, under, och efter de här mötena. Sen har jag dialogmöte med alla butikschefer en gång om året, då reser jag runt och gör ungefär samma sak och sitter 10–12 personer och pratar om det som berör alla, var de befinner sig och vad de har behov av. En fantastik chans för mig att se vad som händer hos dem. 

Du har sagt att du inte ska sitta på din post lika länge som din företrädare som satt i tio år. Nu har du suttit i åtta, har du börjat räkna ner?
– Haha, det har jag faktiskt inte. Jag känner ett enormt engagemang och jag har nog blivit lite förvånad över hur utvecklande och roligt det är att jobba här. Bland annat eftersom det är mycket trend och intresse över våra produkter. Jag har också ett stort intresse för att se till att vi har nästa generation på plats i företaget. En möjlighet att bygga en mer beständig styrka över tid, och där ser jag att vi har ett uppdrag kvar. Vi har satt som mål att ledarrekrytera 80 procent internt och det kräver en del av ett företag för att lyckas med det. Där har vi höga ambitioner. 

Så du blir kvar mer än 10 år?
– Det får vi se, men det känns så.

Nyhetsarkiv

Senaste nyheter

Magdalena Gerger

Ålder: 53.
Bor: Danderyd.
Familj: Två tonårsbarn och man.
Fritid: Sportar, vara ute i naturen och gärna i skärgården. Gillar att laga mat, just nu blir det mycket fisk.
Utbildning: Civilekonomexamen från Handelshögskolan i Stockholm.
På affärsresan: Mobilen är alltid med.
Dricker helst: Kaffe med lite mjölk. 

systembolaget i siffror

– Drygt 5 400 anställda.
– 438 butiker och cirka 500 ombud.
– Omkring 700 aktiva dryckesleverantörer som tar in drycker från 5 000 dryckesproducenter.
– Över 120 miljoner butiksbesök
– 40 miljoner digitala kundbesök (systembolaget.se plus apparna Sök&Hitta och Promillekoll)
– Omsättning: 27,5 miljarder kronor (inklusive alkoholskatt)

Källa: Alkoholrapporten 2017

Vin 42 %
Starköl 31 %
Sprit 21 %
Folköl 5 %
Cider 1 %

Historiskt har Sverige räknats som en del av det så kallade brännvinsbältet, men faktum är att spritkonsumtionen länge uppvisat en stadig nedgång medan vinets andel av den totala konsumtionen bara ökar. Under 2016 stod vin för 42 procent av svenskarnas alkoholkonsumtion, vilket kan jämföras med 21 procent för spriten. *

* Uppgifterna är baserade på liter ren alkohol per invånare 15 år och äldre.

Källa: Alkoholrapporten 2017