Affärsresenärer ny målgrupp för  home-sharing

På kort tid har de revolutionerat vårt sätt att bo när vi reser – i alla fall för privatpersoner. Men nu öppnar Airbnb upp för att möta affärsresenärerna.

Text Harald Möllerström

Affärsresandet svarar för ungefär en tredjedel av allt resande i USA, säger industrigruppen United States Travel Association. Men Airbnb, som troligen är världens näst högst värderade inom hotellbranschen efter hotellkedjan Marriott, kan bara tillgodoräkna sig 10 procent av sina intäkter från folk som reser i arbetet. Och det verkar glasklart vilken målgrupp man har härnäst i tankarna. 

I våras introducerade Airbnb en nyhet speciellt inriktad på affärsresenärer för att boka privatboende. I alla boenden som är listade av ”Business Travel Ready”, BTR ingår Wi-Fi, ett skrivbord, tvål, schampo, en hårtork, ett strykjärn och incheckning via en portvakt eller digitalt. Med andra ord praktiskt taget allt som finns på ett hotell. I det hela ingår också möjligheten för företag att kolla sina utgifter, få in fakturor direkt och ha uppsikt över de anställdas resor. Även om Airbnb fortfarande till största delen är inriktat på turister har man sett en uppgång i antalet affärsresenärer på senare år.

Airbnb uppger att antalet affärsresenärer som bokat sitt boende genom dess sajt tredubblades under 2016. Man hävdar vidare att anställda från drygt 250 000 företag nu använder sig av Airbnb för sina affärsresor. En del företag har enligt Airbnb imiterat deras upplägg. Tidigare under 2017 introducerade Marriott ett nytt svitkoncept som i mångt och mycket påminde om den lägenhet som går att boka via Airbnb. För de flesta affärsresenärer kommer det nya redskapet inte skilja sig så mycket. 

Trenden med home-sharing är knappast unik för Airbnb eller för USA. I våras tillkännagav Xiaozhu, som kallats ”Kinas svar på Airbnb”, sitt upplägg för affärsresande. Det har liknande kriterier som BTR med undantag av ett viktigt tillägg – fastigheten får inte ligga längre bort från allmänna transportmedel än 10 minuters gångväg. Xiaozhu är nyare och mindre än sin amerikanska konkurrent men har redan en högre andel bokningar från affärsresenärer. Det handlar enligt deras VD om 15 procent.

Det finns en utbredd skepsis bland affärsresenärer till Airbnb och Craig Fichtelberg, chef för AmTrav Corporate Travel, skrev i en artikel i april i Business Travel News under rubriken “Affärsresenärer förväntar sig en jämn standard som Airbnb inte kan leva upp till”. 
– Oavsett om det handlar om nya lakan och handdukar dagligen, möjlighet till kemtvätt, ett gym eller en bar så har hotell runt om i världen etablerat en standard som de alla måste anpassa sig till för att locka till sig affärsresenärer, skriver Fichtelberg, i Business Travel News.

En del kommer alltid att föredra den här lösningen – ett bra hotell är den säkraste vägen till bekvämlighet. Men för människor som är ute och reser långa perioder kan det resultera i någon slags hemlängtan. Avsaknaden av att kunna laga frukost och middag, att prata med grannarna, att uppleva en del av vad man gör hemma, saker som inte ens de mest eleganta hotell kan uppbåda. För dessa människor blir kanske den här lösningen på sikt ett alltmer attraktivt alternativ. Åtminstone är det vad Airbnb hoppas på.  

Oavsett så upphör inte Airbnbs aspirationer här. Man har skapat ett så kallat ”innovations – och design-lab”, som man döpt till Samara och ambitionen är att skapa ett nytt slags resande. På hösten 2016 började Airbnb sälja ”upplevelser” som resenärer kan boka, däribland unika måltider, turer, och olika program som skapats av Airbnb. 
Det har också förekommit rykten om att Airbnb skulle gå in i flygbranschen. Att hitta billiga resor på nätet med avans tillhör inte de enklare projekten. Bolag som Priceline och Expedia tar in sina största intäkter från hotellverksamheten. Men det är inte enligt det sättet som Airbnb tänker sig agera, säger Nathan Blecharczyk, en av grundarna till Airbnb och chefsstrateg för företaget.
– Om vi ska gå in i flygbranschen så ska vi göra det på ett helt annat sätt, säger han, men avböjer att kommentera ytterligare.
 
Det är möjligt att Airbnbs bästa idé var den första. Det är upp till företaget och kanske en dag dess offentliga aktieägare att avgöra om man ska söka sig in på andra jaktmarker när det redan finns så mycket att vinna på travel accommodation. Att jaga efter en ny dröm innan man till fullo förverkligat den första har Airbnb en likhet med dess ägare i Silicon Valley.

Airbnb är en plattform där man bokar övernattningar i andra människors hem.
Airbnb och Uber är två bolag som jagat investeringar samtidigt och Uber fick enligt säkra källor in mer pengar och mer uppmärksamhet. Uber är idag USA:s högst värderade privata teknologiska företag med ett uppskattat pris på närmare 70 miljarder dollar enligt den senaste uppskattningen. Airbnb ligger på andra plats med ett uppskattat värde på omkring 30 miljarder dollar. Under 2016 bokade omkring 80 miljoner människor vistelser på Airbnb, vilket var en fördubbling jämfört med 2015. Bolaget planerar nu att ge sig in i andra sektorer av marknaden när det gäller boende däribland lyxresor och affärsresande. Det finns också planer på speciella stadsturer.
Bolagets yttersta mål är att utvecklas från en plattform för övernattningar till ett renodlat reseföretag där man då kan lägga under sig en allt större del av resenärernas kostnader. Under 2017 räknar man med att få in så mycket som 2,8 miljarder dollar i försäljning, en uppgång med 65 procent jämfört med 2016 och enligt de långsiktiga prognoserna tror man att den siffran kan komma att stiga till 8,5 miljarder dollar till 2020. 

Airbnbs grundare hade ingen som helst erfarenhet av resebranschen eller handel när de startade. Brian Chesky, bolagets 35-årige VD, saknade både teknisk expertis eller erfarenhet av företagande. Istället hade han och en av de andra grundarna, Joe Gebbia, studerat design vid Rhode Island School of Design innan de gick samman med en mjukvaruingenjör, Nathan Blecharczyk, för att starta det som då kallades AirBed and Breakfast, och syftet var då att hyra ut luftmadrasser i lägenheter.
De var så okunniga i investeringar att när en rådgivare rådde dem i inledningsskedet att försöka få pengar från små investerare som populärt kallades “änglar”, trodde Chesky att folk i Silicon Valley trodde på himmelska varelser. 

Såväl Airbnb och Uber — USA:s två mest värdefulla “unicorns”, privata nystartade företag som är värda drygt en miljard dollar— driver plattformar utan att äga de underliggande rummen eller bilarna som används. Bägge tar ut en andel vid varje transaktion. Airbnb tar ut en avgift på mellan 6 och 12 % från gästen av den totala hyreskostnaden och 3 % av de totala intäkterna från hemsidan av värden. 2015 anställde Airbnb, Laurence Tosi som ekonomichef. Han hade tidigare arbetat på samma position hos finansbolaget Blackstone. Och det ledde till att Airbnb enligt uppgift gick ihop första gången under andra halvan av 2016 och att man räknar att gå med vinst under 2017. Man har fått in tre miljarder dollar men bara förbrukat 300 miljoner av den summan. 

Hur ser framtiden ut? Enligt Chesky behöver Airbnb ”aldrig mer behöva gå ut på marknaden och få in mer pengar ”. Beslutet att anställa Tosi och att satsa på finansiell disciplin tyder på att bolaget är berett att börsnoteras inom en inte alltför avlägsen framtid, kanske redan under 2018. Om det blir så torde Airbnb utsättas för en granskning som man aldrig drabbats av tidigare. Investerarna påpekar att även om Airbnb på sin första hemsida riktade sig till prismedvetna millennials som sökte efter en mer autentisk reseupplevelse, tycks nu tillväxten hänga ihop med en bredare bas. Där affärsresenärer är en av målgrupperna. Airbnb har gjort det enklare för företag att anställda på resande fot i gästrum istället för på hotell. Airbnb har upprättat partnerskap med andra företag som biltillverkaren Hyundai och restaurangkedjan Dominos Pizza, för att göra det lättare att hitta rum som passar deras anställda och vars viktigaste behov är wireless internet, ett skrivbord och incheckning dygnet runt. Anställda från omkring 250 000 företag bokar nu regelbundet sitt boende med Airbnb.
Bolaget försöker nu bredda sig genom att även vända sig till förmögna globetrotters. I början av 2017 köpte Airbnb hemsidan där man kan boka exklusiva semestrar, Luxury Retreats, för drygt 300 miljoner dollar. I detta paket ingår rum och sviter som kostar tusentals dollar natten att hyra. 

Det här har naturligtvis lett till konkurrensen mellan Airbnb och hotellen har ökat. En analys som har gjorts av den amerikanska banken Morgan Stanley, visar att antalet övernattningar som bokas hos Airbnb kommer att motsvara 6 procent av alla hotellnätter i USA och Europa 2018, en uppgång från 4 procent 2016. Den viktigaste effekten hittills när det gäller hotellen är att de upphört att höja hotellpriset.

Hotellindustrins lobbyverksamhet har i hög grad bidragit till Airbnbs mest förväntade utmaning – reglering. Motståndet mot Airbnb är stort i många storstäder. Flera städer där man kunde räkna med stora vinster, däribland Berlin, Barcelona och New York, har infört bestämmelser som försvårar möjligheterna till korttidsuthyrning. New York, som är Airbnbs tredje största marknad, har förbjudit korttidsuthyrning i apartment buildings under 30 dagar om inte värden bor hemma. Berlin har infört ett förbud där det krävs ett tillstånd om någon vill hyra mer än hälften av lägenheten på korttidsbasis och som leder till kraftiga böter om man bryter mot detta. 

En andra ständigt närvarande risk är säkerheten. Plattformen fungerar eftersom människor litar på att de bilder och de omdömen som redovisas är korrekta och ska hjälpa till att ta bort de skumma aktörerna. Under 2011 stod man inför en kris när Airbnb-gäster förstörde en värds lägenhet och denna bloggade om erfarenheten. Airbnb svarade då med att erbjuda försäkringar till alla värdar på upp till en miljon dollar i skadestånd. 

Det tredje hotet är en växande konkurrens. Airbnb var faktiskt inte först med att lansera konceptet om ett alternativ till hotellen men det var det första företaget som uppnådde en framgång på det globala planet. Och det har lockat till sig andra. På många marknader, däribland Kina och i Europa utmanas Airbnb av lokala företag liksom etablerade globala aktörer. 2015 köpte Expedia, nätbokningssajten, HomeAway, en konkurrent till Airbnb, för 3,9 miljarder dollar. Men Airbnbs värsta konkurrent är Priceline, som äger Booking.com och anses vara ett av de mest välskötta internetbolagen i världen. Priceline har på kort tid lanserat alternativt boende. Chesky säger att det rent fundamentalt inte är så stor skillnad på vad de erbjuder och vad Airbnb erbjuder, eftersom Priceline till största delen arbetar med fastighetsbolag som påminner om hotell. Den här branschen med uthyrning av lägenheter till turister via förmedlingstjänsten Airbnb har på kort tid blivit ett världsfenomen men den juridiska aspekten i förfarandet har ifrågasatts på många håll. Japan är i dagsläget en av de snabbast växande marknaderna i världen för Airbnb som nu slutligen fått klartecken att operera i Japan efter att i flera år ha arbetat i en gråzon. Premiärminister Shinzo Abes regering godkände i mars 2017 ett regelverk som tillåter uthyrning av rum 180 dagar om året. Airbnb uppger att Japan är en av deras tio viktigaste marknader och att fem miljoner människor utnyttjade deras tjänster under det gångna året. 

Airbnb, som sjösattes i San Fransisco 2008, är nu representerat i 65 000 städer i 192 länder. Tjänstens popularitet har vuxit explosionsartat i Sverige på senare tid och enligt siffror som SVT Nyheter presenterade i juli har omkring 20 000 lägenhetsannonser presenterats på bolagens svenska sajt. Många som hyr ut sin bostad via till exempel Airbnb tänker inte på att inkomsten är skattepliktig. Nu vill Skatteverket att företagen inom delningsekonomin ska rapportera in användarnas inkomster. Skatteverket har lagt ett förslag om att lägga rapporteringskravet på plattformarna. Antingen genom lagstiftning eller genom att skapa incitament för att göra rätt.
– Vi har tittat lite på Danmark där uthyraren får göra större avdrag om förmedlaren skickar in kontrolluppgifter. Ju större delningsekonomin blir, desto mer intressant blir den även för oss, säger Rebecca Filis på Skatteverket.

Frågan om skatter i flera länder har gjort att Airbnb tidigare under 2017 antydde att man var beredd att diskutera skatteregler för användarna med politiker i alla länder där man opererar.

Mellan april och juni i år ska 95 personer ha upptaxerats, enligt Skatteverkets siffror. Hittills har myndigheten upptäckt drygt 10 miljoner kronor i intäkter som genererats via uthyrningsplattformen, men som inte redovisats.
Det har resulterat i 3 miljoner kronor i höjd skatt och böter på 1 miljon kronor.
”Vi går aldrig in på vilka metoder vi använder. Vi har blivit vassare, kan vi väl konstatera”, säger Henrik Kisterud, rikssamordnare för oredovisade inkomster på Skatteverket, till DI Digital.

– Om du vill du hyra ut din bostadsrätt eller hyreslägenhet i andra hand krävs tillstånd från bostadsrättsföreningens styrelse alternativt hyresvärden. För ett par år sedan
infördes lagändringar i hyreslagen med mer generösa villkor för bostadsrättsinnehavare att hyra ut”, säger Line Zandén, förbundsjurist hos Fastighetsägarna. Får du ett nej men hyr ut ändå kan det i värsta fall leda till att du förlorar rätten till din lägenhet.
Line Zandén tror att den typen av uthyrning är mycket vanlig:
– Många verkar knappt veta om att de måste begära tillstånd. Och en del saknar nog vilja att gå igenom hela det administrativa krånglet och väger det mot den kanske ganska låga risken att bli upptäckt. Däremot är bostadsrättsföreningarna väldigt välinformerade om vad man får och inte får, säger Zandén. 
Vidare säger Zandén:
– Antingen får man försöka informera om reglerna och riskerna – huvudregeln är att alla andrahandsupplåtelser fortfarande kräver tillstånd från föreningen, eller så antar man en mer generös policy där man sätter upp ordningsregler för det.

Någon rättspraxis från tingsrätterna finns ännu inte och väntar knappast heller runt hörnet. Lagen är inte anpassad till Airbnb, som när den skrevs knappt hunnit etablera sig i Sverige.
– Det är svårt att kontrollera vilka som betalar skatt eller inte eftersom det inte finns någon tillgänglig statistik, säger Line Zandén och fortsätter:
– Det har blivit allt vanligare att folk köper bostadsrätter och sedan hyr ut dem. Många av dem har idag en betydligt mer liberal inställning till det hela. För att göra allt smidigare har man i föreningarna informerat de boende om deras förpliktelser, som hur man använder tvättstugan och sedan tar man ut en administrativ avgift för detta, säger hon.