Skärmavbild 2017-01-17 kl. 18.18.54

Bilen skall gå - inte stå

Bilar som körs i arbetet skall gå och finnas tillgängliga när vi behöver dem. Stillastående bilar uträttar inget arbete. Men de står still när vi tankar eller laddar dem och när de är på service eller reparation..

Det gäller därför att minimera dessa stillestånd. Längst möjliga räckvidd per tankning/laddning, längst möjliga tid och sträcka mellan servicetillfällen samt helst inga reparationer alls. Här jämför vi hur långt olika bilar och biltyper går per tankning eller laddning. Rena bensin- och dieselbilar kan gå över 100 mil innan tanken är tom. Laddhybrider går bara enstaka mil på el men kan gå uppåt 70–80 mil på bränsle. Rena elbilar går så långt batteriet räcker.
Tabellen visar olika bilars tankrymd/ladd kapacitet, förbrukning och räckvidd. Längst går snåla dieslar – och kortast rena elbilar med små batterier.
För att skona batterierna bör man ladda laddhybrider och elbilar bara till ca 80 procent. Därför anger tabellen 80 procent/full kapacitet. Laddhybrider kan även köras på bränsle, men deras bränslemotorer är oftast mindre effektiva än optimerade, rena bensin- och dieselmotorer. För att inte bli stående måste man ha reserv kvar i tank resp. batteri. Särskilt viktigt för elbilar. Det begränsar ytterligare praktiskt användbar räckvidd. Vinterkyla samt ljus, värme, ventilation och utrustning drar också ström.
Om man för stads- och närtrafik vill köra laddhybrider bara på el, får man ladda dem nästan varje dag, helst på natten eller på jobbet, om man kan. Rena elbilar kan man ladda någon gång eller två i veckan för stads- och närtrafik, också helst natten eller på jobbet.

Snabbladdning vid laddstolpe tar en halv till en timme – om man hittar någon, och om den är ledig och fungerar. Då får man högst 80 procent kapacitet. För risk att bli stående bör man undvika att utnyttja laddbatteriets fulla kapacitet. 

Så långt kommer man på en tankning/laddning.

Vi har jämfört 10 dieselbilar, 9 bensinbilar, 2 hybridbilar, 4 laddhybrider och 4 rena elbilar. Snåla dieselbilar med 50-60 liters tank och 5-6 l/100 km förbrukning kan gå över 100 mil på en tankning. Snåla bensinare klarar 80-90 mil per tankning. Det räcker för enkel resa på de flesta håll i Sverige, ofta även fram och åter. Men starka och törstiga bilar måste tankas efter 50-60 mil eller mindre. Laddhybrider kommer bara några enstaka mil med eldrift, men några klarar uppåt 70-80 mil med bensin- eller dieselmotor. Vanliga hybriders batterier klarar inte en mil innan de måste laddas via bränslemotorn.

Rena elbilar 20-40 kwh batterier kan teoretiskt klara 15-30 mil, men når i praktiken snarast 12-25 mil – mindre än så vintertid. Stora Tesla med 75-100 kWh batterier kan i varmt väder och måttlig fart köras 45-60 mil, men sämre väder och högre fart minskar räckvidden till 35-50 mil eller mindre.

Måttliga svenska farter ger längre restid men spar bränsle. Teslas uppgivna acceleration 0-100 på 3-4 sekunder och 250 km/h toppfart har man ingen nytta av. Frånsett lagliga aspekter tömmer sådana övningar batterierna snabbt.

Dagens nyheter körde i september en Tesla S med 100 kWh batteri 116 mil ToR Stockholm-Örnsköldsvik med 1,93 kWh per mil snittförbrukning. Färden tog 18 körtimmar med övernattning med effektiv snittfart 64 km/h och flera laddstopp på vägen.