Skärmavbild 2017-01-17 kl. 18.18.54

Alla pratar om Bleisure, men vad är det?

Bleisure har blivit något av ett modeord i resebranschen på senare år. Vad handlar det om och hur tänker företagen kring Bleisure? 

Text: Lotten Fowler, generaldirektör för SBTA*

Begreppet Bleisure är en blandning av orden Business och Leisure, dvs affärer och fritid. Det handlar om att man på tjänsteresan förenar nytta med nöje; förlänger affärsmötet i Köpenhamn med en helg eller besöker Ground Zero när man är på möte i New York. Uttrycket dök upp för ett par år sedan och är internationellt vedertaget vid det här laget. Det har att göra med en ny generation medarbetare som har andra förväntningar på arbete samt digitaliseringen som suddat ut gränsen mellan arbete och fritid. 

Hur resonerar då företagen kring konceptet? Svaret är väl helt enkelt att det beror på vilket företag vi pratar om, vilken bransch man verkar i och så vidare. Ett stort globalt företag med tiotusentals frekventa affärsresenärer är många gånger mindre välvilligt inställd till Bleisure. Tänk om något händer en av medarbetarna under den förlängda helgen? Det kan påverka varumärket negativt om situationen inte hanteras korrekt. Även relationer med politiker, kunder och leverantörer kan påverkas. Det innebär också ökade kostnader för försäkringar om man vill öppna upp för den typen av flexibilitet. För att hålla koll på var ens medarbetare befinner sig använder stora företag olika typer av verktyg som måste aktiveras eller bemannas under helger och kvällar. 
Det finns med andra ord många komplicerade frågeställningar att ta hänsyn till, så än så länge förhåller sig de flesta stora internationella bolagen kallsinniga till idén att aktivt stödja och underlätta Bleisure-resande. 
Däremot kanske man förhandlar ”fritidspriser” hos sina leverantörer, som medarbetare kan nyttja på semester och helger. Det är inte riktigt samma sak som Bleisure, men ett sätt att använda inköpskraften till förmån för medarbetarna. 

För ett mindre eller medelstort företag kan det vara enklare. Möjligheten att förlänga en tjänsteresa några dagar och ha en betald flygresa hem kan ses som ett sätt att ta hand om sina medarbetare och belöna den som har ett jobb med tuffa och många tjänsteresor. Över huvudtaget kan ett företags resepolicy användas som ett sätt att rekrytera och/eller behålla spetskompetens. 

Det går att se begreppet Bleisure i ett hållbarhetsperspektiv också.
Miljön belastas bara för en tur och returresa till Berlin när man förlänger tjänsteresan. Istället för att man vid två tillfällen behöver ta sig dit. Det är också ekonomiskt hållbart, i alla fall för medarbetaren som sparar in en biljett. Samtidigt som det oftast inte kostar företaget något extra. Sist men inte minst kan det vara socialt hållbart, om det innebär att medarbetarna finner glädje och avkoppling i den förlängda helgen. 

Det viktiga är att företaget/arbetsgivaren är tydlig med vilka regler som gäller. Att resepolicyn eller tillhörande instruktioner är utformade på ett sätt som tydliggör hur den förlängda helgen regleras; Gäller företagets försäkring under den här tiden? Vem betalar för hotellet? Kan det bokas i företagets självbokningsverktyg? Traktamenten? Om flygbiljetten blir några hundralappar dyrare, hur regleras det? Om alls? Om det händer något på orten man befinner sig, kommer företaget att ta ansvar för tex sjuktransport eller evakuering? Gissningsvis är det många som inte funderat i de här banorna, vilket går alldeles utmärkt fram tills den dagen något händer.

Nyhetsarkiv

Länkar

-

Senaste nyheter

SBTA

*SBTA, Swedish Business Travel Association, är en organisation vars mål är att stötta sina medlemmar – köpare och leverantörer – i frågor som rör tjänsteresor och möten. SBTA har i dagsläget över 250 medlemsföretag och är, tillsammans med de övriga nordiska föreningarna, partners i GBTA, Global Business Travel Association. 

Lotten Fowler är generaldirektör för SBTA och är under 2018 gästskribent i Affärsresenären. Om du som läsare har några frågor eller synpunkter på ämnen du vill att vi tar upp är du välkommen att kontakta SBTA på info@sbta.se.