Skärmavbild 2017-01-17 kl. 18.18.54

Större & tyngre bilar drar & kostar mer

För 10-15 år sedan jagade bilindustrin låg vikt och lågt luftmotstånd. Det var då, det. Nu satsar biltillverkarna istället på SUV:ar, högbetygda 4-hjulsdrivna halvkombibilar med terrängambitioner. De är tyngre och dyrare och har högre luftmotstånd. Men de lockar fler köpare.

Text Tege Tornvall

Krav både på krockskydd för fotgängare framifrån och på krockskydd mot nackskador bakifrån ökar mängden plåt på båda hållen. Allmän krocksäkerhet minskar fönsterytorna och ger sämre sikt. Särskilt snett och rakt bakåt. I baksätet känner man sig ofta som i en mörk källare. Särskilt barn. Luftmotståndet ökar både av högre markfrigång och av hög och rak front, 4-hjulsdrift lägger på minst 50-100 kg vikt och kräver kraftigare hjul, däck och fjädring, som ytterligare fördyrar 
och höjer vikten. Hög markfrigång försvårar i- och urstigning och ger inte mer plats i kupe och bagagerum. Frånsett bättre terräng- och dragduglighet kan man undra: vad är vitsen? Lägg till detta hybrid- eller ren eldrift med tunga batterier. 

I vanliga farter kräver eldrift 1,5-2 kWh energiåtgång per mil. Varje kWh batterikapacitet väger drygt 7 kg. För 10 mil krävs alltså 105-140 kg batterikapacitet plus uppåt 50 kg reserv för att inte bli stående. 

HÖGRE VIKT = TÖRSTIGARE En vanlig 4/5-sitsig kombi hade tidigare 1,4 tons tjänstevikt. Som SUV väger den 1,7 ton. Gröna bilister varnar för onödig last i bilen och hävdar att varje 100 kg extra ökar förbrukningen med uppåt 5 procent. Då skulle 300 kg högre vikt kosta 15 procent högre förbrukning. Även om detta kan vara överdrivet, ger tyngre bilar mindre marginal för passagerare och last. 1,7-tonsbilen väger över två ton med fyra vuxna och bagage. Dyrare är den också. Men det talar både biltillverkare och biljournalister tyst om. Om man verkligen vill sänka förbrukningen med renare utsläpp, finns två effektiva sätt med omedelbar verkan:

1) Se till att trafiken flyter utan stopp
2) Gör bilarna lättare

På Stora Bildagen för ett tiotal år sedan frågade jag dåvarande MP-språkröret Maria Wetterstrand om inte bättre flyt i trafiken vore en bra idé. Men det tyckte hon inte. Tvärtom borde trögare trafik få fler att åka kollektivt. Att fråga bilföretagen om bilars vikt är numera heller inte populärt. Men så mycket viktigare!

Den 1 juli infördes Bonus-/Malus-systemet med högre skatt för törstigare och smutsigare bilar. Det drabbar inte minst dieselbilar, som är snålare men släpper ut mer sot, partiklar och kväveoxider än bensinbilar.

Men dieslar som registreras före 1 juli i år slipper höjd skatt. Det gör nyare begagnade dieslar åtråvärda. Med måttet transportnytta per krona finns många vettiga att välja bland:

Audi A4 och A6 kombi (Avant)

BMW 3- och 5- serie kombi (Touring) samt höghusbilen Active Tourer/Gran Tourer

Citroën C4 halvkombi, höghusbilen Picasso/Grand Picasso samt 5 kombi (Tourer)

Ford Focus och Mondeo kombi samt höghusbilarna C-Max, S-Max och Galaxy

Hyundais lilla höghusbil ix20 samt i30 kombi

Kias höghusbilar Venga och Carens samt Cee'd kombi

Mazda 6 kombi (Sport wagon)

Mercedes höghusbil B-klass samt C-klass och E-klass kombi

Opel Astra och Insignia kombi samt höghusbilarna Meriva och Zafira

Puegot 308 och 508 kombi samt höghusen 3008 och 5008

Renault Mégane och Talisman kombi samt höghusen Scénic och Espace

Seat Ibiza och León kombi (ST) samt höghusbilen Alhambra

Skoda Fabia kombi samt Octavia och Superb som både kombi och halvkombi

Subaru Legacy stryktålig kombi

Volkswagen Golf och Passat kombi samt höghusen Sportsvan, Touran och Sharan

Volvo V50 och V70 kombibilar

Rådande hetsjakt mot diesel får bilföretagen att minska sina dieselutbut. Men bland äldre modeller är urvalet stort. Bäst är att hitta en som gått 2-4.000 mil i prisklass 150-200.000 kr och med garanti kvar. Då slipper man den första värdeminskningen och får många billiga mil framöver.

Med reservation för vad klåfingriga och felinformerade politiker kan hitta på. Atmosfären består till 78 procent av kväve. Ute i atmosfären späs kväveoxider ut och blir näring för skog och växtlighet. Mer värme, koldioxid och kväve får svenska skogar att växa.

Men lugnast är att hålla sig till dieslar med Euro5 eller helst Euro6 reningsteknik. Även bensinbilar granskas för utsläpp, och elbilar lär heller inte slippa undan kritik för de sällsynda jordartsmetaller och andra resurser som de kräver.