Skärmavbild 2017-01-17 kl. 18.18.54

Laddhybrid i vardagen

Att köpa bil billigare med statlig bonusrabatt betyder i gengäld att köpa en dyrare bil. Rena elbilar med 60.000 kronor tillbaka (Bonus) från staten är betydligt mycket dyrare än motsvarande bränsledrivna bilar. Laddbara hybrider är även de klart dyrare trots 25-40.000 kronor Bonus. Icke laddbara hybrider med små batterier är också något dyrare. 

All teknik kostar i både material och tankekraft. Högre pris betyder också större värdeminskning (åtminstone i kronor) och högre kapitalkostnad – ibland uppvägda av lägre förbrukning och driftkostnader. Restvärdena på elbilar och laddhybrider är osäkra.

Men om man nu ändå vill köpa en laddhybrid med Bonus-rabatt, hör Huyndais Ioniq till de vettigare. Den är en 4/5-sitsig sedan-formad halvkombi med effektiv strömlinjeform och slanka linjer. Med yttermåtten 447x182x145 är den en typisk mellanklassare.

Strömlinjeformen går tyvärr ut över utrymmena. Fronten sticker långt ut, syns inte för föraren och saknar helt skydd mot småskador. Annars onödiga besök på plåt- och lackverkstäder kan väntas – och höjda försäkringspremier!

Fram sitter två utmärkt med bra sikt framåt frånsett den osynliga fronten. Baktill rymmer sätet två och till nöds tre. Benutrymmet räcker, men sätet är ganska flackt, och alla från 176 cm och uppåt stöter i det elegant sluttande taket.

Mindre bagagerum

Stora batterier begränsar bagagerummet i höjdled. Väskor kan läggas men knappast ställas. Batterierna lägger också runt 70 kg vikt baktill innan en enda passagerare tagit plats eller ett enda kolli bagage lastats in. Mer vikt baktill minskar framhjulens greppförmåga på hal väg.

Förarplatsen domineras av ett runt centralinstrument för hastighet, varvtal, förbrukning och laddning. Intill finns en stor pekskärm med olika funktioner. Spaken till den automatiska 6-växlade dubbelkopplingslådan sitter greppvänligt i mitten. Föraren ser väg och trafik bra framåt och åt sidorna, men bakåt och särskilt snett bakåt är sikten skral.

Det kompenseras med backkamera och bild på skärmen, men bäst är ändå att kunna se själv. Elektronisk förarassistans är också farthållare, autobroms och filhållning.

På vägen är Ioniq välbalanserad och lättkörd med bekväm fjädring, som snarast inbjuder till lugn körning. Sportläge i växellådan lockar däremot till aktivare körning. Bara att välja.

Med 8,9 kWh kapacitet räcker batterierna för runt 5 mils tyst, mjuk och avgasfri körning. Eftersom runt 80 procent av alla bilturer är inom 5 mil, räcker det ofta i vardagen men kräver förstås laddning i pauserna. Annars får man köra vidare på enbart bensinmotorn.

Den gör sin tjänst men knappast mer. 105 hk och 147 Nm är klent för runt 1,7 tons vikt. Men i nedförsbackar och när man bromsar återvinner batteriet energi, som i stället kan användas i uppförsbackar och när man vill öka farten.

Bra drag från start

Eldrift ger bra drag från start. För snabb acceleration i högre fart trycker man på gasen och får en reaktion som med gamla automatlådor. Elmotorn stöttar bensinmotorn, som varvar upp och ger fart. Växellådans sportläge ger mer kraft snabbare. Men det kräver förstås mer energi

Pusten tar ganska snabbt slut. Vid angiven toppfart 178 km/h varvar motorn knappt 3.500 v/min. Teoretisk toppfart är omöjliga 294 km/h vid toppvarvet 5.700 v/min. Men så långt räcker förstås inte kraften. Snabba långfärder är knappast Ionics gebit.

Klen bränslemotor är nästan alla laddhybriders akilleshäl. Bäst i det avseendet är laddhybridernas bästsäljare VW Passat GTE med 1,4 liters turbomotor på 156 hk/250 Nm. Med elmotor har den 218 hk/400 Nm systemeffekt och skall på Autobahn kunna sträcka ut i 225 km/h med acceleration 0-100 på under 8 sekunder.

Som rymlig kombi är Passat vardagspraktisk även som laddhybrid, men batterierna minskar bagagerymden. Det gör de även på konkurrenterna Kia Optima (också som kombi) och högbyggda SUV:en Mitsubishi Outlander. Batterierna lägger också på 70-90 kg extra vikt, vilket minskar bilarnas lastförmåga.

Utan Bonus skulle nog få köpa laddhybrider. De är ändå 50-100.000 kr dyrare än motsvarande modell med enbart bränsledrift.

Tege Tornvall

Jämförelse laddhybrider

Märke/modell Hyundai Ioniq Kia Optima Mitsubishi Outlander Volkswagen Passat GTE
Kaross 4/5-sits halvkombi 4/5-sits kombi 4/5-sits SUV 4/5-sits kombi
Yttermått cm 447x182x145 486x186x147 470x181x171 477x183x152
Bagage liter 341/1401 440/1574 463/1602 483/1613
Tjänstevikt kg 1655 1890 2071 1797
Maxlast kg 315 380 434 403
Bränslemotor 1,6 lit bensin 2,0 lit bensin 2,0 lit bensin 1,4 lit bensin
Effekt hk 105 156 121 156
Vridmoment Nm 147 190 190 250
Elmotor DC permanent AC synkron DC permanen AC synkron
Effekt kW/hk 45/61 50/68 60/81 85/115
Vridmoment Nm 170
System hk/Nm 141/265 205/375 149/203 218/400
Toppfart km/h 178 192 170 225
Acceleration 0-100 11 10 11 8
Tankrymd liter 43 55 45 50
Batterikap. kWh 8,9 9,8 12 9,9
Förbrukning
- bensin l/100km
- bl. eu l/100 km
- bara el kWh/mil
5-7

1,1
ca 1,5
7-8

1,6
ca 2
8-9

1,7
2-2,5
5-7

1,7
1,5-2
Max räckvidd mil 70-90 75-85 55-60 75-105
Baspris kr 340.900 404.900 399.900 426.000
Bonus kr
- med Bonus
38.342
302.558
32.511
372.389
26.268
373.200
28.349
397.654