Affärsresenären_logga_2017_svart

Sämre bilar för mer pengar

Den som köper en ny bil i dag får betala mer för mindre brukarnytta än för några år sedan. Flertalet av dagens nya bilar är för stora, för tunga och för dyra. Onödig teknik gör dem större och tyngre. Man får betala för saker man inte behöver. 

Inte bara att man inte behöver dem. De är till och med trafikfarliga. Att ersätta enkla knappar och vred med stora pekskärmar tvingar föraren att flytta blick och koncentration från väg och trafik till denna skärm. Det växlar fokus från fjärr- till närseende, allt medan bilen rullar vidare med 20-30 meter per sekund.  
 
Hela proceduren att t. ex. ändra temperatur eller sätta igång eller avbryta en funktion tar flera sekunder. Då kan bilen hinna rulla 50-100 meter utan aktiv förarkontroll. 
 
Mycket kan hända under den tiden. Olyckor händer oftast på marginalen. Allt är invant och går bra så länge det går bra. Men marginalen bryter det invanda. Med blicken på skärmen befinner sig föraren direkt på marginalen. Då är det oftast för sent att rädda situationen. 
 
Detta gäller de flesta nya bilar. Tillverkarna tävlar i att proppa dem fulla med elektroniska finesser. Somliga skall hjälpa föraren att upptäcka faror i trafiken och styra undan eller bromsa. Men det gör föraren mindre medveten om bilens beteende och plats på vägen. 
Det minskar också förarens eget ansvar. 
 
Vid allt fler olyckor blir den juridiska frågan därför: vem körde bilen? Biltillverkarna och deras teknikleverantörer får svårt att friskriva sig från åtminstone delar av detta ansvar. Trafiklagarna täcker inte denna nya situation. 
 
Det är förstås praktiskt och tidsbesparande att i bilen söka information, kommunicera med andra och lyssna på radio och musik. Men det stör förarens koncentration. Att köra bil kräver full och oavbruten koncentration. Olyckan händer på marginalen. 
 
För föraren är bilen varken sambandscentral, nöjesfält eller spelhall. Vad passagerarna gör spelar mindre roll, men det får inte störa föraren. I bussar får man inte störa föraren under färd. I många länder är det strängt förbjudet att tala i telefon vid ratten – även med s. k. handsfree. Även den stör koncentrationen. 
 
Även kraven på eldrift gör bilarna sämre. Lika bra som elmotorn är som kraftkälla, lika dåliga är batterierna för att ge motorn nödvändig energi. Stora, tunga och dyra batterier gör bilarna större, tyngre och dyrare. Men utrymmena blir inte bättre. 
 
Om elmotorn i sig är enkel och billig att både tillverka och underhålla, är den elektronik som skall styra motor, kraftöverföring, körning och andra funktioner i bilen komplicerad och dyr. Ofta måste man till verkstad för elektroniska fel som egentligen inte har med körningen att göra.  
 
Felsökning och åtgärder mot el-och elektronikfel tar också tid och kostar pengar.  För företag och yrkes- och affärsresor är bilar arbetsredskap, som inte får stå stilla i onödan. 
 
Med hög skatt på nya bensin- och dieselbilar söker därför allt fler i stället bra begagnade sådana bilar, registrerade före 1 juli 2018. Utan de första årens värdeminskning ger de många billiga och bekymmersfria mil – så länge klåfingriga politiker inte ytterligare höjer skatter och försämrar villkoren för dem. 
 
Detta kännetecknar en bra bil: 

• Bra innerutrymmen för fyra och helst fem 
• Rymligt, lättanvänt och varierbart bagagerum 
• Begränsade yttermått = tar inte onödig plats 
• Lätt att stiga i och ur med stora, lättöppnade dörrar 
• Praktisk och trivsam interiör med förvaringsfack 
• Bekväma säten, lätt justerbara 
• Effektiv värme och ventilation 
• Effektiv sätesvärme, helst runt om 
• Bra körställning säte-ratt-pedaler 
• Enkla, lättanvända instrument och reglage 
• Bra sikt åt alla håll, både nära och på håll 
• Kraftfull men snål och tyst motor 
• Smidig kraftöverföring 
• Låg förbrukning, stor tank, lång räckvidd 
• Lång slutväxel för bränslesnål långfärd vid låga varv 
• Lättkörd och vägsäker 
• Kraftfulla och uthålliga bromsar 
• Lätt, exakt och precis styrning med vägkänsla 
• Bra hel- och halvljus med bredd och längd 
• Effektiva vindrutetorkare 
• Väl synliga blinkljus från alla håll  
• Effektiva nackskydd mot nackskador 
• Effektivt yttre och inre krockskydd 
• Bra skydd mot småskador 
• Lågt luftmotstånd 
• Låg vikt 
• Lågt pris 
• Låga driftskostnader 
Låg värdeminskning 
• Bra, enkel och billig service 
• Billiga reparationer och reservdelar 
• Billig försäkring, låg skatt. 
 
Hur många nya bilar uppfyller i dag alla dessa önskemål? 

Text: Tege Tornvall