Affärsresenären_logga_2017_svart

motor

Den som köper en ny bil i dag får betala mer för mindre brukarnytta än för några år sedan. Flertalet av dagens nya bilar är för stora, för tunga och för dyra. Onödig teknik gör dem större och tyngre. Man får betala för saker man inte behöver. 

Läs hela inlägget »

För saftiga 845.000 kronor kan man köpa 2,5 ton plåt från Volkswagen. Det är den stora och högbyggda modellen Touareg med 4-hjulsdrift, björnstark dieselmotor och kompletterande laddningsbar elmotor. Den upptar 488x198 cm gatuyta. 

Läs hela inlägget »

Att köpa bil billigare med statlig bonusrabatt betyder i gengäld att köpa en dyrare bil. Rena elbilar med 60.000 kronor tillbaka (Bonus) från staten är betydligt mycket dyrare än motsvarande bränsledrivna bilar. Laddbara hybrider är även de klart dyrare trots 25-40.000 kronor Bonus. Icke laddbara hybrider med små batterier är också något dyrare. 

Läs hela inlägget »

För 10-15 år sedan jagade bilindustrin låg vikt och lågt luftmotstånd. Det var då, det. Nu satsar biltillverkarna istället på SUV:ar, högbetygda 4-hjulsdrivna halvkombibilar med terrängambitioner. De är tyngre och dyrare och har högre luftmotstånd. Men de lockar fler köpare.

Läs hela inlägget »

Många som kör mest på barmark vintertid tror att de klarar sig med sommardäck. Men det avgörande är inte däckens mönster utan hur hårt gummit är. 

Läs hela inlägget »

Den som vill köpa en ekonomisk och praktiskt fungerande bil efter 1 juli i år gör klokt i att se på marknaden för begagnade bilar. Bensin- och dieselbilar som köps nya efter den 1 juli får nämligen rejält höjd skatt. Äldre bilar behåller däremot sin tidigare skatt. 

Läs hela inlägget »

Frånsett motor och batterier liknar elbilar vanliga bilar med kupé för de åkande och koffert för bagaget. De kan drivas antingen av en enda elmotor med kraftöverföring till hjulen eller av en motor vid varje hjul med elektronisk samordning.

Läs hela inlägget »

Näst bostad och mat är bilen de flesta hushålls största kostnad. Av Sveriges nära 4,9 miljoner personbilar i trafik ägs en dryg miljon av juridiska personer och resten av hushåll. Det blir drygt 3,8 miljoner bilar på 4,2 miljoner hushåll. Runt 85 procent av hushållen har tillgång till minst en bil. Uppåt 30 procent av hushållen har minst två bilar.

Läs hela inlägget »

Den som ofta tar med last på sina affärsresor kan behöva en rejäl kombi. En sådan har samma kupéutrymmen som motsvarande sedan- eller halvkombimodell. Men skuffen är större och kan också varieras med ett eller två nedfällda ryggstöd bak. 

Läs hela inlägget »

Bilar som körs i arbetet skall gå och finnas tillgängliga när vi behöver dem. Stillastående bilar uträttar inget arbete. Men de står still när vi tankar eller laddar dem och när de är på service eller reparation..

Läs hela inlägget »

Utrymmen, funktion, komfort eller ekonomi? Personbilar skall frakta passagerare med bagage så enkelt, snabbt, bekvämt, säkert och billigt som möjligt. Viktigast är själva transportfunktionen, att inom begränsade yttermått rymma passagerare och deras bagage..

Läs hela inlägget »

Planerar du att köpa ny bil nästa år kan det bli aktuellt att slippa skatten, kanske till och med få pengar tillbaka. Detta kommer då bara gälla vissa bilar, alla övriga får en förhöjd skatt, ofta tre till fyra gånger högre..

Läs hela inlägget »
Foto: Anna Grigorjeva
Foto: Anna Grigorjeva

Vinterdäck ska ge optimalt grepp på snö, is och våt väg. Dubbat eller ej, Affärsresenärens motorexpert Tege Tornwall förklarar skillnaden på olika däcktyper vid olika väglag.

Läs hela inlägget »

Elbilarna är på frammarsch men det har också ett pris – att installera laddstation hemma kostar tusenlappar. Affärsresenärens motorexpert har kollat på alternativen. 

Läs hela inlägget »

Att köpa eller leasa en ny bil, vad är mest fördelaktigt för dig som företagare eller privatperson? Affärsresenärens motorexpert har tittat närmare på vad det innebär.

Läs hela inlägget »
Prag. Foto: Daniel Frank
Prag. Foto: Daniel Frank

Sommarväglag lockar både affärsresenärer och semesterfirare ut i Europa med bil. Men det kräver en del planering för att resan ska bli lyckad. Affärsresenärens motorexpert guidar.

Läs hela inlägget »

Outnyttjade bilar tickar pengar i onödan. Men det finns idag flera sätt att undslippa problemet. Vi berättar om vilka.

Läs hela inlägget »

Tjänstebilsförarna vill helst köra svenskt, det visar LeasePlans årliga Tjänstebilsbarometer. Fyra av tio tjänstebilsförare föredrar att köra svenskt. Volvon är det märke som attraherar mest, medan de tyska konkurrenterna tappar i popularitet.

Läs hela inlägget »