Skärmavbild 2017-01-17 kl. 18.18.54

Kanske ordstävet nuddade vid Annelie Nässén och hennes närmsta medarbetares tankebanor 2012, under den mest dramatiska tiden i bolaget SAS historia.

Ständiga förändringsprocesser och tunga utmaningar är ofta vardag för Annelie vars officiella titel på SAS är, Executive Vice President Sales & Marketing 

Hennes medarbetare beskriver henne som tydlig, modig med hög energi och genuint övertygad om att man får bästa resultat - genom att arbete i team.
Under en synnerligen snöig marsdag träffar jag Annelie på SAS huvudkontor i Frösundavik. Med en påtaglig karisma berättar hon oblygt men med en ödmjuk ton; att hennes ledarskap verkar fungera då hon haft skiftande ledarroller i snart 30 år.
”Ledarskapet för mig är extremt viktigt -det är en passion”
Läs om Annelie Nässén som ledare, och SAS utmaningar och visioner.

Ledarskapets roller lyser lite som en röd tråd i detta nummer 2 av Affärsresenären.
Förmågan att kunna leda har varit en fråga som diskuterats i årtusenden, och vad ett gott ledarskap innebär beror delvis på den situation som verksamheten och dess medarbetare befinner sig i. 
Men, hur ser det optimala ledarskapet ut? 
Lars Sörqvist, internationellt erkänd inom systematiskt förbättringsarbete, ger sin bild av det på sidorna 80–81.
Tänker vi nu bort en bit från möten, affärer och resultat så glider allt som oftast tankarna till avkoppling och återhämtning.
Vad det betyder är förstås olika, men att tillbringa några vårdagar i Nice och dess omgivningar vore väl en anledning så god som någon för lite rekreationstid?
Strosa längs den långa marknadsgatan Cours Saleya, som från början var en blomstermarknad men här köper du både grönsaker, lavendel och andra franska specialiteter idag.
Restauranger i vartenda hörn och många alltför turistiga. 
Gå därför gärna ”vilse” och i en trång oansenlig gränd kommer du därför hitta den mest prisvärda och godaste anrättningen.
I Frankrike, oavsett om du behärskar det vackra språket eller ej så glöm aldrig vikten av ett - bonjour. 
Framförallt måste man säga bonjour när man går in i en butik, möter någon eller över frukosten på hotellet. Gör man inte det, är man djupt oartig”.

À bientôt

Tina Gardsten
Chefredaktör 
Affärsresenären

Tina Gardsten, Chefredaktör

Kontakta Tina:
tina@happyelephantproductions.se